Zobrazit minimální záznam

Mirko Hanák (1921 - 1071) in the context of contemporary illustration
dc.contributor.advisorKlimešová, Marie
dc.creatorFulíková, Anna
dc.date.accessioned2017-06-02T03:31:27Z
dc.date.available2017-06-02T03:31:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2372
dc.description.abstractVydávání knih pro děti bylo po roce 1945 součástí státem kontrolovaného systému, v rámci něhož je ale možné rozpoznat více proudů. Vývoj a požadavky na ilustraci v dětských knihách, které se během padesátých a šedesátých let proměňovaly, lze vyčíst z dobové literatury zejména od autorů Stehlíkové a Holešovského, časopisu Zlatý máj či z příspěvků sympozia, zkoumajícího vztah výtvarné interpretace k literárnímu textu, které se uskutečnilo roku 1972 v Brně. Po načrtnutí základních vztahů se práce věnuje detailnějšímu průzkumu ilustrací Mirko Hanáka, jehož tvorba vznikala během padesátých a šedesátých let, než ji ukončila předčasná smrt v roce 1971. Hanák se v průběhu padesátých let postupně osvobodil od povinného realismu a nastoupil cestu ke znaku, díky kterému patřil v šedesátých letech za uznávanou tvůrčí osobnost. Hanákovo nadání se nejvíce projevilo v ilustracích divokých zvířat a přírody do dobrodružných knih, které zpracovával technikou akvarelu. K té ho inspirovala čínskou tušová malba, se kterou mohl seznámit díky celé řadě výstav, vznikajících kvůli rozvinuté kulturní spolupráci Čínské lidové republiky a Československa. Důležitou metodou výzkumu byla práce s originály Hanákových ilustrací i komparace jednotlivých vydání knih. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractChildren's book publishing was a part of the state-controlled system after 1945 and several movements can be recognised within it. The development and illustration requirements, changing during the 1950s and 1960s, can be mostly inferred from contemporary literature by writers Stehlíková and Holešovský, the Zlatý máj magazine or submissions to the 1972 Brno symposium exploring the relationship between literary text and its visual art interpretation. After outlining the principal relationships, this work focuses on a more detailed exploration of the illustrations by Mirko Hanák, whose work originated during the 1950s and 1960s before being terminated by a premature death in 1971. Hanák freed himself of the compulsory realism during the 1950s and chose a path towards symbolism, which helped him achieve a respected creative status in the 1960s. Hanák's talents chiefly manifested themselves in his wildlife illustrations for adventure books, where he employed the watercolour technique. He took inspiration from Chinese ink painting, with which he became familiarised thanks to the many exhibitions taking place in the context of the contemporary cultural exchange between Czechoslovakia and the People's Republic of China. Both working with the originals of Hanák's illustrations and a comparison between individual...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMirko Hanákcs_CZ
dc.subjectcs_CZ
dc.subjectčeský. ilustracecs_CZ
dc.subjectgrafikacs_CZ
dc.subjectmalbacs_CZ
dc.subjectzvířecí motivycs_CZ
dc.subjectčínský akvarelcs_CZ
dc.subjectpoválečná česká dětská ilustracecs_CZ
dc.subjectMirko Hanáken_US
dc.subjectczechen_US
dc.subjectillustrationen_US
dc.subjectgraphic artsen_US
dc.subjectpaintingen_US
dc.subjectanimal motifsen_US
dc.subjectchinese watercolouren_US
dc.subjectczech illustration for children afrter second world waren_US
dc.titleMirko Hanák (1921 - 1971) v kontextu dobové ilustracecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-01-31
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId167561
dc.title.translatedMirko Hanák (1921 - 1071) in the context of contemporary illustrationen_US
dc.contributor.refereeStehlíková, Blanka
dc.identifier.aleph002127528
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVydávání knih pro děti bylo po roce 1945 součástí státem kontrolovaného systému, v rámci něhož je ale možné rozpoznat více proudů. Vývoj a požadavky na ilustraci v dětských knihách, které se během padesátých a šedesátých let proměňovaly, lze vyčíst z dobové literatury zejména od autorů Stehlíkové a Holešovského, časopisu Zlatý máj či z příspěvků sympozia, zkoumajícího vztah výtvarné interpretace k literárnímu textu, které se uskutečnilo roku 1972 v Brně. Po načrtnutí základních vztahů se práce věnuje detailnějšímu průzkumu ilustrací Mirko Hanáka, jehož tvorba vznikala během padesátých a šedesátých let, než ji ukončila předčasná smrt v roce 1971. Hanák se v průběhu padesátých let postupně osvobodil od povinného realismu a nastoupil cestu ke znaku, díky kterému patřil v šedesátých letech za uznávanou tvůrčí osobnost. Hanákovo nadání se nejvíce projevilo v ilustracích divokých zvířat a přírody do dobrodružných knih, které zpracovával technikou akvarelu. K té ho inspirovala čínskou tušová malba, se kterou mohl seznámit díky celé řadě výstav, vznikajících kvůli rozvinuté kulturní spolupráci Čínské lidové republiky a Československa. Důležitou metodou výzkumu byla práce s originály Hanákových ilustrací i komparace jednotlivých vydání knih. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enChildren's book publishing was a part of the state-controlled system after 1945 and several movements can be recognised within it. The development and illustration requirements, changing during the 1950s and 1960s, can be mostly inferred from contemporary literature by writers Stehlíková and Holešovský, the Zlatý máj magazine or submissions to the 1972 Brno symposium exploring the relationship between literary text and its visual art interpretation. After outlining the principal relationships, this work focuses on a more detailed exploration of the illustrations by Mirko Hanák, whose work originated during the 1950s and 1960s before being terminated by a premature death in 1971. Hanák freed himself of the compulsory realism during the 1950s and chose a path towards symbolism, which helped him achieve a respected creative status in the 1960s. Hanák's talents chiefly manifested themselves in his wildlife illustrations for adventure books, where he employed the watercolour technique. He took inspiration from Chinese ink painting, with which he became familiarised thanks to the many exhibitions taking place in the context of the contemporary cultural exchange between Czechoslovakia and the People's Republic of China. Both working with the originals of Hanák's illustrations and a comparison between individual...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990021275280106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV