Apologia mimorum Chorikia z Gazy a problematika kontinuity řeckého divadla
Choricius of Gaza's "Defense of Mimes" and the question of the continuity of Greek theatre
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23285Identifiers
Study Information System: 81623
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Bažant, Jan
Just, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
16. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Situace v byzantském světě východního Středomoří patří k jen málo prozkoumané oblasti divadelní historie. Až teprve v posledních desetiletích se nám dostávají do rukou práce, které se snaží situaci v grekofonním prostředí dílčím způsobem zmapovat. Stále jsou objevovány nové a nové dramatické texty, ovšem jejich zpracování do značné míry komplikují vysoké nároky na badatele. Základním předpokladem pro práci s těmito materiály jsou jazykové a teatrologické znalosti. Historie ukázala, že filologové většinou texty neposuzovali jinak než filologicky a teatrologové málokdy ovládali řečtinu a latinu, popřípadě další jazyky někdejší multietnické byzantské říše. Stejně důležitou roli hraje poznání a respekt k odlišné náboženské a kulturní tradici na Východě, která může snadno znepřesnit závěry vědce vychovaného podle měřítek západního prostředí. Naším cílem bylo přeložit a tematicky roztřídit Chorikiovu Apologii mimorum, zásadní literární svědectví o pozdně antickém mimu, jež vzniklo v křesťanském prostředí rétorické školy v Gaze v duchu antické literární tradice. Výklad řeči jsme se pokusili zasadit do známého divadelně-historického kontextu, potvrdit popularitu divadla resp. mimu v pozdně antickém světě východního Středomoří a tendenci k zániku organizovaného divadelního života v
to an extent uncharted territory in the field oftheatrical history. It is only in the past few decades that works attempting (albeit partially) to map the situation in the Greek environment have started to appear. Though yet more new dramatic texts are being discovered, the processing of these texts is complicated due to the specific and demanding requirements the researcher has to meet when presented with them. The essential requirement for analysing these materials is philological competence and knowledge oftheatrical history. It has traditionally been the case that philologists in the main have approached the texts from the point ofview oftheir discipline only, while theatrologists have rarely had a command of ancient Greek or Latin, or other languages of the multiethnic Byzantine Empire. An equally essential requirement is the knowledge of and respect for the different cultural and religious tradition of the East whose dissimilarity may easily distort conclusions reached by a researcher weaned on Western thought and standards. This dissertation sets out to translate and thematically sort Choricius' Apologia Mimorum, a major literary testament to the lateantique ancient mime, written in the Christian milieu ofthe Rhetorical School of Gaza in the spirit of the antique literary tradition. I attempted to...