Show simple item record

Choricius of Gaza's "Defense of Mimes" and the question of the continuity of Greek theatre
dc.contributor.advisorStehlíková, Eva
dc.creatorŠípová, Pavlína
dc.date.accessioned2018-10-29T21:17:26Z
dc.date.available2018-10-29T21:17:26Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/23285
dc.description.abstractSituace v byzantském světě východního Středomoří patří k jen málo prozkoumané oblasti divadelní historie. Až teprve v posledních desetiletích se nám dostávají do rukou práce, které se snaží situaci v grekofonním prostředí dílčím způsobem zmapovat. Stále jsou objevovány nové a nové dramatické texty, ovšem jejich zpracování do značné míry komplikují vysoké nároky na badatele. Základním předpokladem pro práci s těmito materiály jsou jazykové a teatrologické znalosti. Historie ukázala, že filologové většinou texty neposuzovali jinak než filologicky a teatrologové málokdy ovládali řečtinu a latinu, popřípadě další jazyky někdejší multietnické byzantské říše. Stejně důležitou roli hraje poznání a respekt k odlišné náboženské a kulturní tradici na Východě, která může snadno znepřesnit závěry vědce vychovaného podle měřítek západního prostředí. Naším cílem bylo přeložit a tematicky roztřídit Chorikiovu Apologii mimorum, zásadní literární svědectví o pozdně antickém mimu, jež vzniklo v křesťanském prostředí rétorické školy v Gaze v duchu antické literární tradice. Výklad řeči jsme se pokusili zasadit do známého divadelně-historického kontextu, potvrdit popularitu divadla resp. mimu v pozdně antickém světě východního Středomoří a tendenci k zániku organizovaného divadelního života vcs_CZ
dc.description.abstractto an extent uncharted territory in the field oftheatrical history. It is only in the past few decades that works attempting (albeit partially) to map the situation in the Greek environment have started to appear. Though yet more new dramatic texts are being discovered, the processing of these texts is complicated due to the specific and demanding requirements the researcher has to meet when presented with them. The essential requirement for analysing these materials is philological competence and knowledge oftheatrical history. It has traditionally been the case that philologists in the main have approached the texts from the point ofview oftheir discipline only, while theatrologists have rarely had a command of ancient Greek or Latin, or other languages of the multiethnic Byzantine Empire. An equally essential requirement is the knowledge of and respect for the different cultural and religious tradition of the East whose dissimilarity may easily distort conclusions reached by a researcher weaned on Western thought and standards. This dissertation sets out to translate and thematically sort Choricius' Apologia Mimorum, a major literary testament to the lateantique ancient mime, written in the Christian milieu ofthe Rhetorical School of Gaza in the spirit of the antique literary tradition. I attempted to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleApologia mimorum Chorikia z Gazy a problematika kontinuity řeckého divadlacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-16
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId81623
dc.title.translatedChoricius of Gaza's "Defense of Mimes" and the question of the continuity of Greek theatreen_US
dc.contributor.refereeBažant, Jan
dc.contributor.refereeJust, Vladimír
dc.identifier.aleph001134072
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSituace v byzantském světě východního Středomoří patří k jen málo prozkoumané oblasti divadelní historie. Až teprve v posledních desetiletích se nám dostávají do rukou práce, které se snaží situaci v grekofonním prostředí dílčím způsobem zmapovat. Stále jsou objevovány nové a nové dramatické texty, ovšem jejich zpracování do značné míry komplikují vysoké nároky na badatele. Základním předpokladem pro práci s těmito materiály jsou jazykové a teatrologické znalosti. Historie ukázala, že filologové většinou texty neposuzovali jinak než filologicky a teatrologové málokdy ovládali řečtinu a latinu, popřípadě další jazyky někdejší multietnické byzantské říše. Stejně důležitou roli hraje poznání a respekt k odlišné náboženské a kulturní tradici na Východě, která může snadno znepřesnit závěry vědce vychovaného podle měřítek západního prostředí. Naším cílem bylo přeložit a tematicky roztřídit Chorikiovu Apologii mimorum, zásadní literární svědectví o pozdně antickém mimu, jež vzniklo v křesťanském prostředí rétorické školy v Gaze v duchu antické literární tradice. Výklad řeči jsme se pokusili zasadit do známého divadelně-historického kontextu, potvrdit popularitu divadla resp. mimu v pozdně antickém světě východního Středomoří a tendenci k zániku organizovaného divadelního života vcs_CZ
uk.abstract.ento an extent uncharted territory in the field oftheatrical history. It is only in the past few decades that works attempting (albeit partially) to map the situation in the Greek environment have started to appear. Though yet more new dramatic texts are being discovered, the processing of these texts is complicated due to the specific and demanding requirements the researcher has to meet when presented with them. The essential requirement for analysing these materials is philological competence and knowledge oftheatrical history. It has traditionally been the case that philologists in the main have approached the texts from the point ofview oftheir discipline only, while theatrologists have rarely had a command of ancient Greek or Latin, or other languages of the multiethnic Byzantine Empire. An equally essential requirement is the knowledge of and respect for the different cultural and religious tradition of the East whose dissimilarity may easily distort conclusions reached by a researcher weaned on Western thought and standards. This dissertation sets out to translate and thematically sort Choricius' Apologia Mimorum, a major literary testament to the lateantique ancient mime, written in the Christian milieu ofthe Rhetorical School of Gaza in the spirit of the antique literary tradition. I attempted to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV