Apologia mimorum Chorikia z Gazy a problematika kontinuity řeckého divadla
Choricius of Gaza's "Defense of Mimes" and the question of the continuity of Greek theatre
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23285Identifikátory
SIS: 81623
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bažant, Jan
Just, Vladimír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
16. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Situace v byzantském světě východního Středomoří patří k jen málo prozkoumané oblasti divadelní historie. Až teprve v posledních desetiletích se nám dostávají do rukou práce, které se snaží situaci v grekofonním prostředí dílčím způsobem zmapovat. Stále jsou objevovány nové a nové dramatické texty, ovšem jejich zpracování do značné míry komplikují vysoké nároky na badatele. Základním předpokladem pro práci s těmito materiály jsou jazykové a teatrologické znalosti. Historie ukázala, že filologové většinou texty neposuzovali jinak než filologicky a teatrologové málokdy ovládali řečtinu a latinu, popřípadě další jazyky někdejší multietnické byzantské říše. Stejně důležitou roli hraje poznání a respekt k odlišné náboženské a kulturní tradici na Východě, která může snadno znepřesnit závěry vědce vychovaného podle měřítek západního prostředí. Naším cílem bylo přeložit a tematicky roztřídit Chorikiovu Apologii mimorum, zásadní literární svědectví o pozdně antickém mimu, jež vzniklo v křesťanském prostředí rétorické školy v Gaze v duchu antické literární tradice. Výklad řeči jsme se pokusili zasadit do známého divadelně-historického kontextu, potvrdit popularitu divadla resp. mimu v pozdně antickém světě východního Středomoří a tendenci k zániku organizovaného divadelního života v
to an extent uncharted territory in the field oftheatrical history. It is only in the past few decades that works attempting (albeit partially) to map the situation in the Greek environment have started to appear. Though yet more new dramatic texts are being discovered, the processing of these texts is complicated due to the specific and demanding requirements the researcher has to meet when presented with them. The essential requirement for analysing these materials is philological competence and knowledge oftheatrical history. It has traditionally been the case that philologists in the main have approached the texts from the point ofview oftheir discipline only, while theatrologists have rarely had a command of ancient Greek or Latin, or other languages of the multiethnic Byzantine Empire. An equally essential requirement is the knowledge of and respect for the different cultural and religious tradition of the East whose dissimilarity may easily distort conclusions reached by a researcher weaned on Western thought and standards. This dissertation sets out to translate and thematically sort Choricius' Apologia Mimorum, a major literary testament to the lateantique ancient mime, written in the Christian milieu ofthe Rhetorical School of Gaza in the spirit of the antique literary tradition. I attempted to...