Points of Perception: Possible Readings of Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go
Literární diverzita - možná čtení románu Kazna Ishigura Never Let Me Go
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22829Identifiers
Study Information System: 65584
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Ženíšek, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - English Language - Secondary Teaching (combined subjects)
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Tato práce nabízí čtyři pohledy na román Never Let Me Go (2006) od Kazua Ishigura s využitím (a propojením) literárně-kritických přístupů nové kritiky, recepční estetiky, psychoanalýzy, strukturalismu a dekonstrukce. Román je postupně uchopen jako: (ne)pokračování autorových předešlých témat, sci-fi dystopie, komedie a metafora lidského žití. Rozebráním románu z různých perspektiv se pokusíme zjistit, zda změna úhlu pohledu dá vzniknout novým významům, či zdaje celkový smysl románu nezávislý na způsobech čtení.
The thesis presents four perceptions of Kazuo Ishiguro's Never Let Me Go (2006) using (and synthesizing) the critical approaches of New Criticism, Reader-Response Criticism, Psychoanalytic Criticism, Structuralism and Deconstruction. The novel is read respectively as a (dis)continuation of the author's previous themes, a science-fictional dystopia, a comedy, and a metaphor for human condition. The main aim is to discuss aspects of each reading and to determine whether the meaning of the novel changes with different perceptions, or whether the meaning is independent of the critic's methods and perspectives.