Identifikace s filmovou postavou: Prožitek příběhu někoho jiného
Identification with a Film Character: Experiencing Someone Else's Story
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2255Identifiers
Study Information System: 164792
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Ritter, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
30. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Identifikace, film, filmová postava, filmová zkušenost, vcítění, cinestetický subjekt, propůjčené těloKeywords (English)
Identification, film, film character, film experience, empathy, cinesthetic subject, surrogate bodyPráce se zabývá fenoménem, který bývá obecně označovaný jako identifikace s filmovou postavou, a sice z perspektivy fenomenologie. K rozboru využívám především textů Edity Steinové, Edmunda Husserla, Vivian Sobchack a Christiane Voss. V úvodní části představuji problematiku pojmu identifikace a jeho kritiku ze strany moderního filmového bádání. V následující části se pokouším fenomén analyzovat za pomoci pojmu vcítění z husserlovské fenomenologie a jeho aplikace na kinematografický prožitek, respektive vymezit prožitek vcítění, jak jej prožíváme v rámci estetické zkušenosti filmu. Za tímto účelem využívám prací současných autorek Vivian Sobchack a Christiane Voss, které zkušenost, již prožíváme při sledování filmů, charakterizují za pomocí pojmů cinestetického subjektu a propůjčeného těla a zpochybňují idealistickou představu diváka jako subjektu filmové zkušenosti. Klíčová slova Identifikace, film, filmová postava, filmová zkušenost, vcítění, cinestetický subjekt, propůjčené tělo.
The main focus of this thesis is the phenomenon commonly described as an identification with a film character. The approach of this thesis is a phenomenological one. I use texts of such authors as Edith Stein, Edmund Husserl, Vivian Sobchack and Christiane Voss. In the introduction to my thesis, I present the problematic nature of the concept and its critique from the perspective of the contemporary film studies. In the following part, I analyse the phenomenon using the concept of empathy from the husserlian phenomenology. I am applying the concept to the cinematographic experience, more precisely I describe the experience of empathy in the aesthetic experience of a film. In order to do so, I use the works of the contemporary authors Vivian Sobchack and Christiane Voss, who describe the film experience using concepts of the cinesthetic subject and the surrogate body and challenge the idealistic notion of a film viewer as the subject of the film experience. Key Words Identification, film, film character, film experience, empathy, cinesthetic subject, surrogate body.