Předškolní výchova dětí se zrakovým postižením
The children with visual handicap and pre-school education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22455Identifiers
Study Information System: 73340
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Děti se zrakovým postiženími/jsou stejné jako zdravé děti. V základních fyzických, psychických a citových potřebách se od nich neliší. Mají však navíc speciální potřeby, vyplývající z jejich postižení. Mnohé z nich mohou obstát v dospělosti stejně jako ostatní členové společnosti, pokud je jim poskytnuta komplexní tyflopedická péče, vhodný vzdělávací program a vytvořeno dobré podnětné a přátelské prostředí. Prostředí, které vnímáme všemi smysly. Analyzátory smyslů fungují v neoddělitelné vzájemnosti. Není-li možné, abychom vnímali opticky, využijeme hmat. Je rozvrstven po celém povrchu těla, neustále jsme s něčím v dotyku. Materiály nás přitahují, ale i odpuzují. Sluch tlumočí informace o prostředí. Oči můžeme zavřít, ale sluchem vnímáme stále. Také čich nám předává zprávy i z prostor, do kterých nevidíme, známá vůně v nás může vyvolat vzpomínkovou představu. Stejně tak doplňuje představu chuť. Klíčem k tomu, aby se dítě se zrakovým postižením přirozeně integrovalo do společnosti jsou správně prováděna smyslová cvičení. Jejich podstatou je využít zdravých smyslů ke kompenzaci či reedukaci chybějícího či poškozeného zraku.
The children with visual handicap are the same as the healthy children. They have the same basic physical, psychical and feeling needs. Yet in addition, they have got special educational needs caused by their handicap. If they grow up in a good, stimulating and friendly surrounding, with suitable education program and global tyflopedic care, a lot of them can successfully join other adults in the society. We perceive our surrounding with all senses. The sense analyzers are working in inseparable mutuality. We can touch if vision is impossible. The sense of touch is spread all over our body, so we are feeling something continuously. We are attracted or repulsed by different materials. The sense of hearing is interpreting information about our surroundings. We can close our eyes, but hearing perceives all the time. Also the sense of smelling transfers messages from places wee cannot see. Well known smell can cause us to remember some images from our memory. Taste aids our imagination in the same way. Correctly performed sense exercises are the key issue in the integration of the children with visual handicap info the human society. The basic idea of the sense exercises is training the healthy senses to be able to compensate and reeducate missing or damaged vision.