Dobrovolné pobyty v Dětském diagnostickém ústavu v Dobřichovicích
Issue of children voluntary stays at The Diagnostic Institute in Dobřichovice
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/22285/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22285Identifiers
Study Information System: 88080
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Bajcura, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Hlavním tématem této práce je efektivita dobrovolných pobytů v dětském diagnostickém ústavu. Autorka se opírá především o zkušenosti z roční praxe odborného vychovatele v Dětském diagnostickém ústavu Dobřichovice. V teoretické části práce popisuje ústavní výchovu jako takovou, její strukturu, dále definuje poruchy chování u dětí a mládeže a osobnost dítěte s touto poruchou. Dále popisuje samotné zařízení Diagnostického ústavu Dobřichovice a systém dobrovolných pobytů v tomto zařízení. V praktické části se autorka snaží o zmapování hlavních důvodů, které vedou rodiče k umístění dítěte na dobrovolný pobyt. Stěžejním tématem je efektivita a úspěšnost dobrovolných pobytů. Využívá k tomu metodu kvalitativního výzkumu a to zejména metody rozhovoru, pozorování a analýzy osobní dokumentace dětí. Součástí práce jsou případové studie dětí, které absolvovaly dobrovolný pobyt v diagnostickém ústavu.
The main topic of this work is an efficiency of an optional placement of children in a diagnostic institute. The author gains her knowledge mainly from her one year working experience as an educator of children in Children diagnostic institute in Dobřichovice. Theoretical part includes a definiton of children and youth behavioral dificulties. In relation to this, the author gives the description of an upbringing in Children diagnostic institute. The structure of a Children diagnostic institute and a system of an optional children placement are also analysed. In the second part of this study the author describes the main reasons that lead parents to place their children in a diagnostic institute for an optional stays. The main aim is an analysis of efficiency and successfulness of these optional stays. The author did a research several ways. Children were interviewed, observed and their personal documentation were studied. Several case studies are included.