Učitelnost principů progresivních matic: srovnání českých a romských dětí
Learnability principles of progressive matrices: a comparison of Czech and Roma children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22239Identifiers
Study Information System: 80384
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Seidlová Málková, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem práce bylo popsat a vysvětlit rozdíly mezi českými a romskými dětmi v oblasti kognitivní modifikovatelnosti a zamyslet se nad postavením maticových úloh mezi inteligenčními testy. Za tímto účelem byl vybrán pretestový a retestový soubor matic ze souborů Ravenových progresivních matic a byly vytvořeny tři soubory učebních matic. Potvrdilo se, že principy progresivních matic jsou učitelné, že tedy výsledky v maticových úlohách nejsou odrazem pouze biologických faktorů, ale jsou ovlivněny prostředím, ve kterém dítě vyrůstá. Proto nelze matice považovat za nástroj, který je zcela nezávislý na kultuře. V obou testových souborech (v pretestu i v retestu) byly výsledky českých dětí statisticky významně lepší než výsledky romských dětí (v retestu však byly rozdíly na hranici statistické významnosti). Míra zlepšení byla naopak vyšší u romských dětí. Díky učební fázi se tedy výsledky romských a českých dětí přiblížily. Horší výsledky romských dětí tedy nelze připisovat kognitivní nedostačivosti, ale spíše obecně méně podnětnému sociokulturnímu prostředí, se kterým souvisí absence zprostředkovaného učení a jehož důsledkem je fakt, že romské děti méně realizují potenciál zóny nejbližšího vývoje. Rozdíly mezi českými a romskými dětmi byly sledovány rovněž v učební fázi, která byla podrobena kvalitativní analýze....
The aim of the graduation theses was to describe and explain the differences between Czech and Roma children in the scope of cognitive modifiability. The second aim was to consider the progressive matrices as tools for measurement of intelligence. To evaluate the cognitive modifiability I used the pretest and retest sets of matrices chosen from the Raven's Standard Progressive Matrices and Raven's Advanced Progressive Matrices. In addition, I also designed three separate sets of matrices that were used for explanation of matrix task principles. I confirmed the learnability of these principles, i.e. the matrix task results are influenced not only by the biological factors but primarily by the cultural background. It means that matrices cannot be considered as a culture free test. The results of Czech children in pretest and retest were significantly higher than the results of Roma children (however, the differences in the retest reached the borderline of statistic significance). On the other hand, the level of improvement (defined as retest minus pretest) was higher in the group of Roma children. So, the worse results of Roma children cannot be explain due to cognitive inferiority. They seem to be associated with the socio-cultural background and with the absence of Mediated Learning Experience. The...