Intervence mateřské školy u dětí po odkladu povinné školní docházky
Intervetion of nursery school for childern after a delay of compulsory school attendance
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22190Identifiers
Study Information System: 79581
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývala problematikou odkladů povinné školní docházky, jejím cílem bylo analyzovat nejčastější příčiny odkladu povinné školní docházky v dalších třech letech a rozšířit tím bakalářskou práci autorky, analyzovat stimulační programy vhodné pro rozvoj oslabených oblastí u dětí po odkladu povinné školní docházky a zmapovat způsoby intervence a stimulace u dětí s odloženou školní docházkou v mateřských školách. Vytyčeného cíle se podařilo dosáhnout. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala současné poznatky o školní zralosti a připravenosti a jejich diagnostice a analyzovala jednotlivé stimulační programy. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníků, rozhovorů a analýzy pedagogické dokumentace příčiny odkladu povinné školní docházky v uplynulých třech letech ve sledovaných mateřských školách, způsoby práce mateřské školy s dětmi po odkladu povinné školní docházky a obeznámenost učitelek mateřských škol se stimulačními programy vhodnými pro děti předškolního věku. Výsledky ukazovaly oblasti, v kterých se u předškoláků objevují největší potíže, ale i nedostatky našeho školského systému a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti zefektivnění předškolní přípravy i potřebných změn ve školském systému.
The aim of this master's thesis is to analyse main causes for one year defferal in compulsory school attendance during the three years following after the author's bachelor's thesis and so to widen this thesis, to analyse stimulating programs suitable for development of weaker points of children whose compulsory school attendance was postponed, and to map ways of intervention and stimulation of these children. Set objectives were achieved. Thesis is formed by two main parts - theoretical and practical. The first one describes current common knowledge about school maturity and readiness and their diagnosis as well as analyses individual stimulation programs using professional sources. The latter one is trying to discover reasons for the compulsory school attendance deferral in selected nursery schools in last three years using questionnaires, interviews and pedagogical documentation. The practical part also tried to uncover how the nursery schools work with the children who have one year deferral and discover nursery teacher s awereness of apt stimulating programs for these children. The results show not only where preschoolers weakest points are, but also inadequacy of our education system. Based on these results the author proposes concrete steps to streamline preschool education, and suggests needed...