Profesionální rodičovství jako alternativa ústavní péče pro rizikovou mládež
Professional parents as alternative of institutional care for hazardous teenagers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20914Identifiers
Study Information System: 71721
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vítečková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce analyzuje instituci profesionální rodičovství s důrazem na jeho případné uplatnění v systému péče o rizikovou mládež v České republice. V současné době čelí systém ústavní a ochranné výchovy a následná péče o ohroženou mládež po jejím ukončení četným kritikám ze strany ochránců práv dítěte. Profesionální rodičovství má v některých státech Evropy i mimo ni stálé uplatnění jako instituce pečující o ohrožené děti a mládež. V České republice byla uzákoněna obdoba profesionálního rodičovství ve formě pěstounské péče na přechodnou dobu, která zde ale prozatím nenachází širší praktické uplatnění. Diplomová práce se v prvních dvou kapitolách zabývá vymezením základních pojmů a charakteristikou rizikového chování dětí a mládeže. Třetí, hlavní kapitola, uvádí hlavní piliře profesionální pěstounské péče, popisuje její formy, možnosti získávání pěstounů, jejich vzdělávání a další charakteristiky. Závěrečná kapitola reflektuje aktuální tendence v systému o ohrožené děti v České republice.
This thesis analyzes the instrument of professional parenting, with an emphasis on its possible application within the Czech system of at-risk youth care. Currently, the system of institutional and protective care and follow-up care for at-risk youth faces criticism from children's rights advocates. In some European countries and other parts of the world, professional parenting has found its permanent use as an instrument for the care of at-risk children and youth. In the Czech Republic, temporary foster care has been codified as an alternative to professional parenting; however, this concept does not have any broad application so far. In the first two chapters, the thesis defines basic terms and describes risk behaviour patterns in children and youth. The third and major chapter lists the main pillars of professional foster care, describes its forms as well as possibilities for foster recruitment, education and other characteristics. The final chapter reflects on current trends in the Czech system of care involving at-risk and vulnerable children.