Paradox napětí ve filmovém vyprávění
The Paradox of Suspense in Film
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205653Identifiers
Study Information System: 283717
Collections
- Kvalifikační práce [24991]
Author
Advisor
Referee
Zuska, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
9. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
paradox|napětí|film|opakováníKeywords (English)
paradox|suspense|film|repeated viewingTato bakalářská práce se zabývá problematikou paradoxu napětí ve filmovém vyprávění, tedy proč diváci cítí napětí při opakovaném zhlédnutí, i když znají děj a jeho rozuzlení. Porovnává realistické teorie Roberta Yanala a Aarona Smutse s eliminativistickým přístupem Chrystiho Mag Uidhira. Prostřednictvím analýzy případových studií vybraných filmů se práce snaží zjistit, který z těchto teoretických přístupů lépe vysvětluje uvedený paradox. Klíčová slova: paradox, napětí, film, opakování
This bachelor's thesis examines the phenomenon of the paradox of suspense in cinematic storytelling-namely, why viewers experience suspense during repeated viewings even when they are already familiar with the plot and its resolution. It compares the realist theories of Robert Yanal and Aaron Smuts with the eliminativist approach of Chrysti Mag Uidhir. Through the analysis of selected film case studies, the thesis seeks to determine which of these theoretical frameworks offers a more convincing explanation of the paradox. Key Words paradox, suspense, film, repeated viewing
