| dc.contributor.advisor | Hadravová, Tereza | |
| dc.creator | Kakhanova, Karina | |
| dc.date.accessioned | 2025-10-24T09:28:58Z | |
| dc.date.available | 2025-10-24T09:28:58Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/205653 | |
| dc.description.abstract | This bachelor's thesis examines the phenomenon of the paradox of suspense in cinematic storytelling-namely, why viewers experience suspense during repeated viewings even when they are already familiar with the plot and its resolution. It compares the realist theories of Robert Yanal and Aaron Smuts with the eliminativist approach of Chrysti Mag Uidhir. Through the analysis of selected film case studies, the thesis seeks to determine which of these theoretical frameworks offers a more convincing explanation of the paradox. Key Words paradox, suspense, film, repeated viewing | en_US |
| dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá problematikou paradoxu napětí ve filmovém vyprávění, tedy proč diváci cítí napětí při opakovaném zhlédnutí, i když znají děj a jeho rozuzlení. Porovnává realistické teorie Roberta Yanala a Aarona Smutse s eliminativistickým přístupem Chrystiho Mag Uidhira. Prostřednictvím analýzy případových studií vybraných filmů se práce snaží zjistit, který z těchto teoretických přístupů lépe vysvětluje uvedený paradox. Klíčová slova: paradox, napětí, film, opakování | cs_CZ |
| dc.language | Čeština | cs_CZ |
| dc.language.iso | cs_CZ | |
| dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
| dc.subject | paradox|napětí|film|opakování | cs_CZ |
| dc.subject | paradox|suspense|film|repeated viewing | en_US |
| dc.title | Paradox napětí ve filmovém vyprávění | cs_CZ |
| dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| dcterms.created | 2025 | |
| dcterms.dateAccepted | 2025-09-09 | |
| dc.description.department | Katedra estetiky | cs_CZ |
| dc.description.department | Department of Aestetics | en_US |
| dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
| dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
| dc.identifier.repId | 283717 | |
| dc.title.translated | The Paradox of Suspense in Film | en_US |
| dc.contributor.referee | Zuska, Vlastimil | |
| thesis.degree.name | Bc. | |
| thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
| thesis.degree.discipline | Aesthetics | en_US |
| thesis.degree.discipline | Estetika | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Estetika | cs_CZ |
| thesis.degree.program | Aesthetics | en_US |
| uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra estetiky | cs_CZ |
| uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Aestetics | en_US |
| uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
| uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
| uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.cs | Estetika | cs_CZ |
| uk.degree-discipline.en | Aesthetics | en_US |
| uk.degree-program.cs | Estetika | cs_CZ |
| uk.degree-program.en | Aesthetics | en_US |
| thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
| thesis.grade.en | Good | en_US |
| uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá problematikou paradoxu napětí ve filmovém vyprávění, tedy proč diváci cítí napětí při opakovaném zhlédnutí, i když znají děj a jeho rozuzlení. Porovnává realistické teorie Roberta Yanala a Aarona Smutse s eliminativistickým přístupem Chrystiho Mag Uidhira. Prostřednictvím analýzy případových studií vybraných filmů se práce snaží zjistit, který z těchto teoretických přístupů lépe vysvětluje uvedený paradox. Klíčová slova: paradox, napětí, film, opakování | cs_CZ |
| uk.abstract.en | This bachelor's thesis examines the phenomenon of the paradox of suspense in cinematic storytelling-namely, why viewers experience suspense during repeated viewings even when they are already familiar with the plot and its resolution. It compares the realist theories of Robert Yanal and Aaron Smuts with the eliminativist approach of Chrysti Mag Uidhir. Through the analysis of selected film case studies, the thesis seeks to determine which of these theoretical frameworks offers a more convincing explanation of the paradox. Key Words paradox, suspense, film, repeated viewing | en_US |
| uk.file-availability | V | |
| uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetiky | cs_CZ |
| thesis.grade.code | 3 | |
| uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
| uk.thesis.defenceStatus | O | |