Slovesa typu gustar v učebnicích španělštiny pro české studenty
The gustar-type verbs in Spanish language textbooks for Czech students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203423Identifiers
Study Information System: 278006
Collections
- Kvalifikační práce [24991]
Author
Advisor
Referee
Smažíková, Adéla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies - Czech Language - Specialization Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
10. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ELE|gramatika španělštiny|didaktika španělštiny|gustar|analýza materiálů|slovesa s proživatelem v dativuKeywords (English)
ELE|Spanish grammar|Spanish language didactics|verb gustar|analysis of didactic materials|verbs with dative experiencerTato diplomová práce se zaměřuje na vyučování sloves typu gustar ve španělštině v českém vzdělávacím kontextu. Na základě detailní literární rešerše o problematice vyučování slovesa gustar a na základě sondy do interjazyka českých studentů španělštiny se snaží posoudit efektivitu a adekvátnost způsobu, jakým je sloveso gustar zpracováno v učebnicích španělštiny pro české studenty. Práce nejprve klade teoreticko-metodologické základy: Popisuje sloveso gustar a "slovesa typu gustar" z lingvistického hlediska (kapitola 1), poté se detailněji zabývá vyučováním daného jazykového jevu (kap. 2) - vychází z Kurikulárního plánu Institutu Cervantes, komentuje úskalí a současný stav vyučování slovesa gustar a reprodukuje klíčové body odborné diskuse. Následně se studie snaží přiblížit interjazyku českých studentů na úrovni A1-A2 skrze analýzu chyb v studentském outputu, jenž je elicitován prostřednictvím testového dotazníku (kap. 3). Na základě sondy do interjazyka a v souladu se zjištěními z literární rešerše se předkládá autorský didaktický model výuky slovesa gustar (kap. 4). Finální výzkum (kapitola 5) představuje analýza šesti učebnic podle zvolených kritérií, jejímž cílem je posoudit, zda je v nich sloveso gustar zpracováno s ohledem na cílovou skupinu. Práce přispívá k tvorbě didaktických materiálů...
This thesis focuses on the teaching of Spanish gustar-type verbs in the Czech educational context. Based on a detailed literature review of the challenges involved in teaching the verb gustar and an investigation into the interlanguage of Czech learners of Spanish, it seeks to assess the effectiveness and adequacy of how gustar is presented in Spanish textbooks for Czech students. The work first lays the theoretical and methodological foundations: it describes the verb gustar and so-called "gustar-type" verbs from a linguistic perspective (Chapter 1), then examines in detail the instruction of this phenomenon (Chapter 2) - drawing on the Instituto Cervantes curriculum framework, commenting on the challenges and current state of gustar instruction, and summarizing key points of the scholarly debate. Next, the study explores the interlanguage of Czech students at the A1-A2 levels by analysing errors in learners' output elicited via a test questionnaire (Chapter 3). Building on this interlanguage probe and the findings of the literature review, it presents an original didactic model for teaching gustar (Chapter 4). The final research phase (Chapter 5) consists of an analysis of six textbooks according to selected criteria, aimed at evaluating whether gustar is treated with the target group in mind....
