Aspekty zvyšující pochopitelnost a atraktivitu sdělení v datových vizualizacích
Aspects increasing understandability and attractivity of messages in data visualizations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203249Identifikátory
SIS: 263938
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šlosar, David Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
datová vizualizace|graf|diagram|pochopitelnost|atraktivita|informační vizualizace|estetičnost|vizualizační gramotnostKlíčová slova (anglicky)
data visualization|chart|diagram|understandability|attractivity|comprehension|information visualization|aesthetic|visualization literacy(česky) Datové vizualizace ve veřejném prostoru se aktér od aktéra velmi liší - někteří používají titulky s hlavními sděleními, někteří více anotací pro komunikaci více sdělení najednou, někteří zase koláčové grafy spíše než grafy sloupcové. Pokud je ale cílem zaujmout a předat konkrétní sdělení, není často jasné, jestli vybraný aspekt pomáhá nebo ne. Na základě systematické rešerše akademické literatury je proto v prvním kroku práce identifikováno, které aspekty datových vizualizací mají na pochopitelnost sdělení a vnímanou atraktivitu vliv, včetně toho, jaký vliv má příjemce a vybraná úloha, pro kterou je vizualizace tvořena. Z aspektů jsou poté vybrány 3 - typ vizualizace, redundanci a barevnost -, jejichž vliv je ověřován na 4 reálných vizualizacích z českého veřejného prostoru pomocí dotazníkového šetření na reprezentativním vzorku české populace. Hlavním zjištěním je, že vybraný typ vizualizace vliv nemá, pokud jsou typy vizualizace velmi podobné. Dále, že přidání sdělení redundantně do titulku může mít u některých vizualizací vliv významný na pochopitelnost, ale ne na vnímanou estetičnost. Zatřetí, že barevné zvýraznění sdělení vliv nemá nejspíše u již velmi barevných vizualizací. Posledním zjištěním je identifikovaný významný vliv vizualizační gramotnosti a vzdělání příjemců jak na...
(in English) Data visualizations in the public sphere vary significantly between actors. Some utilize titles to convey key messages, others employ multiple annotations to communicate multiple messages, while some prefer pie charts over bar charts. However, when the objective is to attract attention and effectively communicate a specific message, it is often unclear whether some aspect helps or not. To address this uncertainty, a systematic review of academic literature is conducted to identify, which aspects of data visualizations have the influence on message comprehensibility and perceived attractiveness together with identifying the role of receiver and the task for which the visualization is designed. Based on the findings, 3 aspects are selected, visualization type, redundancy, and color usage, whose effects are then examined on 4 real-word visualizations from the Czech public sphere through questionnaire-based survey administered to a representative sample of Czech population. Key findings are that chosen visualization type has no effect when visualization types are very similar. Next that adding key message redundantly to title can significantly enhance comprehension but not perceived aesthetic quality. Then that highlighting key message using color has no effect, at least in case of...
