The impact of Single Entrance Examinations in the Czech Republic on the socio-economic composition of the classroom
Dopad jednotných přijímacích zkoušek na socio-ekonomické složení tříd čtyřletých gymnázií v ČR.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202766Identifiers
Study Information System: 271716
Collections
- Kvalifikační práce [19604]
Author
Advisor
Referee
Veruete Villegas, Iñaki Alberto
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
8. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jednotná přijímací zkouška, Česká republika, střední školy, integraceKeywords (English)
Single entrance exam, Czech Republic, high school, socioeconomic integrationTato práce zkoumá dopad zavedení jednotných přijímacích zkoušek (JPZ) v České republice na socioekonomické složení a studijní výsledky žáků nastupu- jících na střední školy. S využitím dat z šetření PISA 2015 a 2022 pro Českou republiku a Slovensko a aplikací metody difference-in-differences se analýza zaměřuje na to, zda JPZ ovlivnily kompozici žáků přijatých do maturitních oborů, co se tíče materiálního zázemí a domácího vzdělávacího prostředí, či jejich výsledků v testu z matematiky. Výsledky naznačují, že J P Z vedly k mírnému nárůstu průměrného bohatství rodin žáků nastupujících na odborné a technické školy s maturitou, avšak neměly významný dopad na gymnázia ani na výsledky v matematice. Tyto poznatky naznačují, že ačkoli JPZ částečně změnily socioekonomický profil některých středních škol, nerovnosti v přís- tupu ke vzdělání přetrvávají. Ačkoli byly některé proměnné zohledněny, cílem práce bylo především odhadnout dopad samotné reformy, přičemž další aspekty zůstávají předmětem budoucího výzkumu. Klasifikace J E L Klíčová slova Název práce F12, F21, F23, H25, H71, H87 Jednotná přijímací zkouška, Česká repub- lika, střední školy, integrace Dopad jednotných přijímacích zkoušek na socio-ekonomické složení tříd čtyřletých gymnázií v Č R E-mail autora E-mail vedoucího práce 70701808@fsv.cuni.cz...
This thesis investigates the impact of the introduction of Single Entrance Ex- aminations (SEE) in the Czech Republic on the socio-economic composition and academic performance of students entering upper-secondary education. Using data from PISA 2015 and 2022 for the Czech Republic and Slovakia, and applying difference-in-differences models, the analysis focuses on whether Single Entrance Examinations shifted the composition of students admitted to Maturita tracks in terms of wealth and home learning environment, as well as their mathematics achievement. The results indicate that Single Entrance Examinations led to a modest increase in the average family wealth of students entering vocational or technical schools with Maturita, but had no significant effect on gymnasia or mathematics performance. These findings suggest that, while Single Entrance Examinations altered the socio-economic profile in some upper-secondary pathways, underlying inequalities in educational access per- sist. Although some covariates were controlled for, the aim of the thesis was to identify the treatment effect of the reform, and the rest remains for further research. J E L Classification F12, F21, F23, H25, H71, H87 Keywords Single entrance exam, Czech Republic, high school, socioeconomic integration Title Author's e-mail...
