Pedagogická komunikace a její interpretace z pohledu žáků 5. třídy
The pedagogical communication and its interpretation from the perspective of 5th-grade students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202164Identifiers
Study Information System: 275767
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Poche Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pedagogická komunikace, wellbeing, zpětná vazba, klima třídy, hodnoceníKeywords (English)
pedagogical communication, wellbeing, feedback, classroom climate, assessmentTato diplomová práce se zabývá pedagogickou komunikací a její interpretací z pohledu žáků 5. ročníku základní školy. Cílem práce bylo porozumět tomu, jak děti vnímají a prožívají komunikační interakce se svými učiteli, a jak tyto zkušenosti ovlivňují jejich vztah ke škole, wellbeing a celkové klima třídy. Výzkumné šetření bylo realizováno kvalitativní metodou interpretativní fenomenologické analýzy (IPA) na základě čtyř polostrukturovaných rozhovorů se žáky z běžné i Montessori základní školy. Analýza dat identifikovala tři hlavní tematické oblasti: klima třídy, výuková komunikace a osobnost učitele. Výsledky ukazují, že žáci komunikaci nevnímají pouze jako přenos informací, ale i jako komplexní vztahový proces, v němž hrají roli emoční bezpečí, spravedlnost a stabilita. Žáci citlivě reagují na neverbální projevy učitelů, hodnotí jejich přístup a oceňují empatii i individuální zájem. Práce přináší důležité poznatky pro pedagogickou praxi - zejména důraz na vědomou práci s neverbálními projevy, důsledné budování vztahů a strukturované komunikační rituály. Přestože je výzkum omezen velikostí vzorku, jeho výsledky poukazují na důležité aspekty pedagogické komunikace významné pro žákovské vnímání školního prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA pedagogická komunikace, wellbeing, zpětná vazba, klima třídy, hodnocení
This thesis deals with pedagogical communication and its interpretation from the perspective of 5th-grade elementary school students. The aim of the work was to understand how children perceive and experience communicative interactions with their teachers, and how these experiences influence their attitude towards school, wellbeing, and the overall classroom climate. The research was conducted using a qualitative method of interpretative phenomenological analysis (IPA) based on four semi-structured interviews with students from both regular and Montessori schools. The data analysis identified three main thematic areas: classroom climate, instructional communication, and teacher personality. The results show that students do not perceive communication merely as the transmission of information but as a complex relational process, in which emotional safety, fairness, and stability play important roles. Students are sensitive to teachers' nonverbal expressions, evaluate their approach, and appreciate empathy and individual attention. The thesis provides important insights for educational practice-particularly emphasizing conscious work with nonverbal cues, consistent relationship building, and structured communication rituals. Although the research is limited by the sample size, its findings point to...
