Zobrazit minimální záznam

The (Un)successfulness of Children in Entrance Examinations for Multi-year Grammar Schools
dc.contributor.advisorWirthová, Jitka
dc.creatorČechmanová, Monika
dc.date.accessioned2025-07-17T09:29:50Z
dc.date.available2025-07-17T09:29:50Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/201414
dc.description.abstractThis thesis focuses on the experiences of children and their parents following failure in entrance examinations for multi-year grammar schools. The study is based on a mixed research design. The quantitative part examines the trends in the Czech Republic and Europe regarding the admission process for multi-year grammar schools and the failures associated with it. In contrast, the qualitative part explores how families experience this failure, how it affects children's self-concept, their relationships with peers, their attitude toward education and their subsequent motivation, as well as the role played by the surrounding social environment. The aim of the thesis is not to confirm a hypothesis, but to gain a deeper understanding of school failure within a system based on early selection. It draws on theoretical and empirical approaches by Bourdieu, Straková, and Greger with Chvál, who highlight the link between selective education and social inequality. The primary focus is on the experiences of the families themselves, whose perspectives are often absent from academic discussions. The findings of this study may contribute to the debate on creating a fairer educational system and on support measures that could mitigate the negative impacts of early selection.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá zkušenostmi dětí a jejich rodičů po neúspěchu u přijímacích zkoušek na víceletá gymnázia. Práce je založena na smíšeném výzkumném designu. Kvantitativní část zkoumá, jaké jsou trendy v České republice a Evropě v rámci přijímacího řízení na víceletá gymnázia a neúspěchu, který se s přijímacím řízením pojí, a kvalitativní část zkoumá, jak rodiny tento neúspěch prožívají, jak ovlivňuje sebepojetí dětí, vztah k ostatním dětem, vztah ke vzdělávání a jejich následnou motivaci a jakou roli při tom hraje okolní sociální prostředí. Cílem práce není potvrzení hypotézy, ale hlubší porozumění fenoménu školního neúspěchu v systému, který staví na rané selekci. Opírá se o teoretické a empirické přístupy Bourdieuho, Strakové a Gregera s Chválem, kteří upozorňují na spojitost mezi výběrovým vzděláváním a sociální nerovností. V centru pozornosti jsou zkušenosti samotných rodin, které často v odborné debatě chybí. Závěry práce mohou přispět k diskuzi o spravedlivějším vzdělávacím systému a možnostech podpory, které by omezily negativní dopady selekce v raném věku.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectSuccessen_US
dc.subjectfailureen_US
dc.subjectmotivationen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectCzech educational systemen_US
dc.subjectentrance examsen_US
dc.subjectgrammar schoolen_US
dc.subjectchildrenen_US
dc.subjectparentsen_US
dc.subjectÚspěchcs_CZ
dc.subjectneúspěchcs_CZ
dc.subjectmotivacecs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subjectčeský vzdělávací systémcs_CZ
dc.subjectpřijímací zkouškycs_CZ
dc.subjectgymnáziacs_CZ
dc.subjectdětics_CZ
dc.subjectrodičecs_CZ
dc.title(Ne)úspěšnost dětí při přijímacích zkouškách na víceletá gymnáziacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-23
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId274397
dc.title.translatedThe (Un)successfulness of Children in Entrance Examinations for Multi-year Grammar Schoolsen_US
dc.contributor.refereeRemr, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology with specialisation in Sociology, Public and Politicsen_US
thesis.degree.disciplineSociologie se specializací Sociologie, veřejnost a politikacs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie se specializací Sociologie, veřejnost a politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology with specialisation in Sociology, Public and Politicsen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá zkušenostmi dětí a jejich rodičů po neúspěchu u přijímacích zkoušek na víceletá gymnázia. Práce je založena na smíšeném výzkumném designu. Kvantitativní část zkoumá, jaké jsou trendy v České republice a Evropě v rámci přijímacího řízení na víceletá gymnázia a neúspěchu, který se s přijímacím řízením pojí, a kvalitativní část zkoumá, jak rodiny tento neúspěch prožívají, jak ovlivňuje sebepojetí dětí, vztah k ostatním dětem, vztah ke vzdělávání a jejich následnou motivaci a jakou roli při tom hraje okolní sociální prostředí. Cílem práce není potvrzení hypotézy, ale hlubší porozumění fenoménu školního neúspěchu v systému, který staví na rané selekci. Opírá se o teoretické a empirické přístupy Bourdieuho, Strakové a Gregera s Chválem, kteří upozorňují na spojitost mezi výběrovým vzděláváním a sociální nerovností. V centru pozornosti jsou zkušenosti samotných rodin, které často v odborné debatě chybí. Závěry práce mohou přispět k diskuzi o spravedlivějším vzdělávacím systému a možnostech podpory, které by omezily negativní dopady selekce v raném věku.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the experiences of children and their parents following failure in entrance examinations for multi-year grammar schools. The study is based on a mixed research design. The quantitative part examines the trends in the Czech Republic and Europe regarding the admission process for multi-year grammar schools and the failures associated with it. In contrast, the qualitative part explores how families experience this failure, how it affects children's self-concept, their relationships with peers, their attitude toward education and their subsequent motivation, as well as the role played by the surrounding social environment. The aim of the thesis is not to confirm a hypothesis, but to gain a deeper understanding of school failure within a system based on early selection. It draws on theoretical and empirical approaches by Bourdieu, Straková, and Greger with Chvál, who highlight the link between selective education and social inequality. The primary focus is on the experiences of the families themselves, whose perspectives are often absent from academic discussions. The findings of this study may contribute to the debate on creating a fairer educational system and on support measures that could mitigate the negative impacts of early selection.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV