Show simple item record

Video Game Narrative
dc.contributor.advisorConnelly Kohutová, Radka
dc.creatorHenzlová, Sandra
dc.date.accessioned2025-07-15T09:03:17Z
dc.date.available2025-07-15T09:03:17Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/201015
dc.description.abstractThis thesis examines narrative structures in video games and their impact on the player experience. The aim of the thesis is to present video games as a specific narrative medium and to explore how interactivity influences storytelling methods. The theoretical part builds on the debate between narratologists and ludologists and focuses on the multimodal nature of video games, the significance of fictional worlds, player agency, and the typology of narrative structures. The practical part analyzes four selected games: Mafia: The City of Lost Heaven, The Witcher 3: Wild Hunt, Red Dead Redemption 2, and Stray. Each game represents a different approach to storytelling and interactivity, ranging from linear structures to open-world and emergent narratives. The analyses focus on story structure, the role of interaction, and the presentation of narrative elements through environment, cutscenes, and gameplay mechanics. The findings show that video games constitute a dynamic medium in which stories are shaped through a combination of predesigned structures and player activity. The thesis highlights the significance of video games as a distinctive space for narrative creation within digital media.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá analýzou narativních struktur ve videohrách a jejich vlivem na herní zážitek. Cílem práce je přiblížit videohry jako specifické narativní médium a prozkoumat, jak interaktivita ovlivňuje způsoby vyprávění. Teoretická část vychází ze sporu mezi naratology a ludology a zaměřuje se na multimodalitu videoher, význam fiktivních světů, agency hráče a typologii narativních struktur. Praktická část analyzuje čtyři vybrané hry: Mafia: The City of Lost Heaven, The Witcher 3: Wild Hunt, Red Dead Redemption 2 a Stray. Každá hra reprezentuje odlišný přístup k vyprávění a interaktivitě, od lineárních struktur až po otevřený svět a emergentní příběhy. Analýzy se zaměřují na strukturu příběhu, roli interakce a způsob prezentace narativních prvků prostřednictvím prostředí, cutscén a herních mechanik. Výsledky ukazují, že videohry představují dynamické médium, v němž se příběh utváří kombinací předem daných struktur a hráčské aktivity. Práce zdůrazňuje význam videoher jako svébytného prostoru pro narativní tvorbu v rámci digitálních médií.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleNarativ ve videohráchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-24
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId251112
dc.title.translatedVideo Game Narrativeen_US
dc.contributor.refereeŠvelch, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMediální studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá analýzou narativních struktur ve videohrách a jejich vlivem na herní zážitek. Cílem práce je přiblížit videohry jako specifické narativní médium a prozkoumat, jak interaktivita ovlivňuje způsoby vyprávění. Teoretická část vychází ze sporu mezi naratology a ludology a zaměřuje se na multimodalitu videoher, význam fiktivních světů, agency hráče a typologii narativních struktur. Praktická část analyzuje čtyři vybrané hry: Mafia: The City of Lost Heaven, The Witcher 3: Wild Hunt, Red Dead Redemption 2 a Stray. Každá hra reprezentuje odlišný přístup k vyprávění a interaktivitě, od lineárních struktur až po otevřený svět a emergentní příběhy. Analýzy se zaměřují na strukturu příběhu, roli interakce a způsob prezentace narativních prvků prostřednictvím prostředí, cutscén a herních mechanik. Výsledky ukazují, že videohry představují dynamické médium, v němž se příběh utváří kombinací předem daných struktur a hráčské aktivity. Práce zdůrazňuje význam videoher jako svébytného prostoru pro narativní tvorbu v rámci digitálních médií.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines narrative structures in video games and their impact on the player experience. The aim of the thesis is to present video games as a specific narrative medium and to explore how interactivity influences storytelling methods. The theoretical part builds on the debate between narratologists and ludologists and focuses on the multimodal nature of video games, the significance of fictional worlds, player agency, and the typology of narrative structures. The practical part analyzes four selected games: Mafia: The City of Lost Heaven, The Witcher 3: Wild Hunt, Red Dead Redemption 2, and Stray. Each game represents a different approach to storytelling and interactivity, ranging from linear structures to open-world and emergent narratives. The analyses focus on story structure, the role of interaction, and the presentation of narrative elements through environment, cutscenes, and gameplay mechanics. The findings show that video games constitute a dynamic medium in which stories are shaped through a combination of predesigned structures and player activity. The thesis highlights the significance of video games as a distinctive space for narrative creation within digital media.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeE
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV