Narativ ve videohrách
Video Game Narrative
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201015Identifiers
Study Information System: 251112
Collections
- Kvalifikační práce [19604]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Tato diplomová práce se zabývá analýzou narativních struktur ve videohrách a jejich vlivem na herní zážitek. Cílem práce je přiblížit videohry jako specifické narativní médium a prozkoumat, jak interaktivita ovlivňuje způsoby vyprávění. Teoretická část vychází ze sporu mezi naratology a ludology a zaměřuje se na multimodalitu videoher, význam fiktivních světů, agency hráče a typologii narativních struktur. Praktická část analyzuje čtyři vybrané hry: Mafia: The City of Lost Heaven, The Witcher 3: Wild Hunt, Red Dead Redemption 2 a Stray. Každá hra reprezentuje odlišný přístup k vyprávění a interaktivitě, od lineárních struktur až po otevřený svět a emergentní příběhy. Analýzy se zaměřují na strukturu příběhu, roli interakce a způsob prezentace narativních prvků prostřednictvím prostředí, cutscén a herních mechanik. Výsledky ukazují, že videohry představují dynamické médium, v němž se příběh utváří kombinací předem daných struktur a hráčské aktivity. Práce zdůrazňuje význam videoher jako svébytného prostoru pro narativní tvorbu v rámci digitálních médií.
This thesis examines narrative structures in video games and their impact on the player experience. The aim of the thesis is to present video games as a specific narrative medium and to explore how interactivity influences storytelling methods. The theoretical part builds on the debate between narratologists and ludologists and focuses on the multimodal nature of video games, the significance of fictional worlds, player agency, and the typology of narrative structures. The practical part analyzes four selected games: Mafia: The City of Lost Heaven, The Witcher 3: Wild Hunt, Red Dead Redemption 2, and Stray. Each game represents a different approach to storytelling and interactivity, ranging from linear structures to open-world and emergent narratives. The analyses focus on story structure, the role of interaction, and the presentation of narrative elements through environment, cutscenes, and gameplay mechanics. The findings show that video games constitute a dynamic medium in which stories are shaped through a combination of predesigned structures and player activity. The thesis highlights the significance of video games as a distinctive space for narrative creation within digital media.
