Pravopisné úlohy v didaktických maturitních testech
Spelling tasks in didactic high school graduation tests
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200913Identifikátory
SIS: 268149
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Adam, Robert
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
9. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pravopis|didaktické testy|maturita|český jazyk|výukaKlíčová slova (anglicky)
spelling|didactic tests|high school graduation exam|Czech language|teachingBakalářská práce se zabývá analýzou pravopisných úloh v didaktických testech společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Cílem práce je definovat pojem pravopis v pojetí didaktického testu z českého jazyka a provést komplexní rozbor pravopisných úloh z hlediska testovacích technik (typy testových položek, jejich obtížnost, způsob řazení a opakování) i z obsahového hlediska (zaměření na jednotlivé typy pravopisu a pravopisné jevy). Součástí práce je i porovnání konkrétních pravopisných jevů s daty v jazykovém korpusu. Analýza vychází z devíti didaktických testů z let 2020-2023. Práce se také zaměřuje na srovnání pravopisných cvičení v učebnicích a pracovních sešitech tří vybraných nakladatelství s pravopisnými úlohami v didaktických testech. Výsledkem práce je souhrnný přehled a zhodnocení pravopisných úloh v didaktických maturitních testech a jejich vztahu k výukovým materiálům používaným na středních školách. Práce tak přináší ucelený pohled na to, jak mohou být pravopisné dovednosti žáků ověřovány ve školní výuce a jak jsou testovány v rámci didaktických testů.
The bachelor thesis deals with the analysis of spelling tasks in didactic tests of the common part of the high school graduation exam in Czech language and literature. The aim of the thesis is to define the concept of spelling in the concept of didactic test of Czech language and to perform a comprehensive analysis of spelling tasks in terms of testing techniques (types of test items, their difficulty, the way of ordering and repetition) and content (focus on individual types of spelling and spelling phenomena). The thesis also includes a comparison of specific spelling phenomena with data in the language corpora. The analysis is based on nine didactic tests from the years 2020-2023. The thesis also focuses on a comparison of spelling exercises in the textbooks and workbooks of three selected publishers with spelling exercises in the didactic tests. The result of the thesis is a comprehensive overview and evaluation of spelling exercises in the graduation didactic tests and their relation to the teaching materials used in secondary schools. The thesis thus provides a comprehensive view of how students' spelling skills can be tested in school teaching and how they are tested in didactic tests.
