Syndrom vyhoření u třídních učitelů na druhém stupni základních škol
Burnout syndrome among class teachers in lower secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200641Identifiers
Study Information System: 277380
Collections
- Kvalifikační práce [24979]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Syndrom vyhoření|rizikové faktory|prevence|třídní učitel|základní škola|Dotazník CBI (Copenhagen Burnout Inventory)Keywords (English)
Burnout syndrome|risk factors|prevention|class teacher|primary school|Copenhagen Burnout InventoryDiplomová práce "Syndrom vyhoření u třídních učitelů na druhém stupni základních škol" se věnuje problematice syndromu vyhoření u třídních učitelů druhého stupně základní školy. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá terminologií syndromu vyhoření, a to zejména historií a vznikem tohoto termínu. Jsou zde popsány především rizikové faktory tohoto fenoménu obecně i u pedagogů, projevy, důsledky a možnosti prevence či léčby. Pozornost je věnována také povolání učitele a jeho úskalím, zaměřuje se ale především na specifika práce třídního učitele, a to včetně zátěže, která je na něj kladena. V praktické části diplomové práce je popsáno kvantitativní výzkumné šetření provedené u třídních učitelů na druhém stupni základních škol v České republice. Výzkumné šetření je provedeno metodou standardizovaného dotazníku výskytu syndromu vyhoření CBI (Copenhagen Burnout Inventory) doplněného o některé vlastní otázky týkající se funkce vykonávání třídnictví. Primárním cílem výzkumného šetření je zjistit, zda existuje přímá souvislost mezi výkonem funkce třídního učitele na druhém stupni základní školy a rizikem vzniku syndromu vyhoření. Klíčová slova Dotazník CBI (Copenhagen Burnout Inventory), prevence, rizikové faktory, syndrom vyhoření, třídní učitel, základní škola
The diploma thesis "Burnout syndrome among class teachers in lower secondary schools" deals with the issue of burnout syndrome among class teachers in lower secondary schools. The thesis has a theoretical-empirical character. The theoretical part deals with terminology of burnout syndrome, focusing primarily on the history and origin of this term. The risk factors of this phenomenon in general and among teachers, manifestations, consequences and possibilities of prevention or treatment are described here. Attention is also paid to the teacher's profession and its pitfalls, but it focuses mainly on the specifics of the classroom teacher's work, including the burden placed on him. In the practical part of the diploma thesis, a quantitative research study carried out in lower secondary schools with class teachers in the Czech Republic is described. The research investigation is carried out using the method of the standardized burnout syndrome questionnaire CBI (Copenhagen Burnout Inventory) supplemented with the function of performing classification. The primary goal of the research investigation is to determine whether there is a direct connection between performing of the function of a class teacher in lower secondary schools and the risk of burnout syndrome. Keywords Burnout syndrome, class...
