Syndrom vyhoření u třídních učitelů na druhém stupni základních škol
Burnout syndrome among class teachers in lower secondary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200641Identifikátory
SIS: 277380
Kolekce
- Kvalifikační práce [24986]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
13. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Syndrom vyhoření|rizikové faktory|prevence|třídní učitel|základní škola|Dotazník CBI (Copenhagen Burnout Inventory)Klíčová slova (anglicky)
Burnout syndrome|risk factors|prevention|class teacher|primary school|Copenhagen Burnout InventoryDiplomová práce "Syndrom vyhoření u třídních učitelů na druhém stupni základních škol" se věnuje problematice syndromu vyhoření u třídních učitelů druhého stupně základní školy. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá terminologií syndromu vyhoření, a to zejména historií a vznikem tohoto termínu. Jsou zde popsány především rizikové faktory tohoto fenoménu obecně i u pedagogů, projevy, důsledky a možnosti prevence či léčby. Pozornost je věnována také povolání učitele a jeho úskalím, zaměřuje se ale především na specifika práce třídního učitele, a to včetně zátěže, která je na něj kladena. V praktické části diplomové práce je popsáno kvantitativní výzkumné šetření provedené u třídních učitelů na druhém stupni základních škol v České republice. Výzkumné šetření je provedeno metodou standardizovaného dotazníku výskytu syndromu vyhoření CBI (Copenhagen Burnout Inventory) doplněného o některé vlastní otázky týkající se funkce vykonávání třídnictví. Primárním cílem výzkumného šetření je zjistit, zda existuje přímá souvislost mezi výkonem funkce třídního učitele na druhém stupni základní školy a rizikem vzniku syndromu vyhoření. Klíčová slova Dotazník CBI (Copenhagen Burnout Inventory), prevence, rizikové faktory, syndrom vyhoření, třídní učitel, základní škola
The diploma thesis "Burnout syndrome among class teachers in lower secondary schools" deals with the issue of burnout syndrome among class teachers in lower secondary schools. The thesis has a theoretical-empirical character. The theoretical part deals with terminology of burnout syndrome, focusing primarily on the history and origin of this term. The risk factors of this phenomenon in general and among teachers, manifestations, consequences and possibilities of prevention or treatment are described here. Attention is also paid to the teacher's profession and its pitfalls, but it focuses mainly on the specifics of the classroom teacher's work, including the burden placed on him. In the practical part of the diploma thesis, a quantitative research study carried out in lower secondary schools with class teachers in the Czech Republic is described. The research investigation is carried out using the method of the standardized burnout syndrome questionnaire CBI (Copenhagen Burnout Inventory) supplemented with the function of performing classification. The primary goal of the research investigation is to determine whether there is a direct connection between performing of the function of a class teacher in lower secondary schools and the risk of burnout syndrome. Keywords Burnout syndrome, class...
