Show simple item record

A dog as a helper for the development of communication skills of users in a low-threshold facility for children and youth
dc.contributor.advisorHudcová, Eliška
dc.creatorKolegarová, Eva
dc.date.accessioned2025-07-03T09:37:45Z
dc.date.available2025-07-03T09:37:45Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199943
dc.description.abstractThe subject of a bachelor thesis entitled Dog as an assistant for developing communication skills in users of a low-threshold facility for children and young people is the use of a specially trained dog in social services. The Bachelor thesis contains two parts. The theoretical part of the work is divided into three chapters. These focus on definitions of basic concepts associated with canistherapy, on selected aspects of communication skills, and on bringing social services closer to a low-threshold facility for children and young people. This section focuses on the analysis of the professional literature and available knowledge relevant to the topic and attempts to answer the question of how a dog can contribute to the development of these skills in humans in general during communication skills canistherapy. The research section then wants to answer the question: What effect long-term canistherapy has on the communication skills of users of a low-threshold device for children and young people. This research is a qualitative action study that combines semi-structured interview methods and participating observations. Klíčová slova anglicky: communication skills, children and youth, dog-assisted therapy, low threshold facilities for children and youth, developmental psychology, mobile technologies, social...en_US
dc.description.abstractTématem bakalářské práce s názvem Pes jako pomocník pro rozvoj komunikačních dovedností u uživatelů nízkoprahového zařízení pro děti a mládež je využití speciálně vycvičeného psa v sociální službě. Bakalářská práce obsahuje dvě části. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. Ty se zaměřují na definice základních pojmů spojených s canisterapií, na vybrané aspekty komunikačních dovedností a na přiblížení sociální služby nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Tato část se soustředí na analýzu odborné literatury a dostupných poznatků, které se k danému tématu váží, a pokouší se odpovědět na otázku, jakým způsobem může pes při canisterapii zaměřené na komunikační dovednosti přispět k rozvoji těchto dovedností u lidí obecně. Výzkumná část chce následně odpovědět na otázku: Jaký vliv má dlouhodobá canisterapie na komunikační dovednosti uživatelů nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Tento výzkum je kvalitativní akční studií, která kombinuje metody polostrukturovaných rozhovorů a zúčastněného pozorování. Klíčová slova: komunikační dovednosti, děti a mládež, canisterapie, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, vývojová psychologie, mobilní technologie, sociální sítěcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectcommunication skillsen_US
dc.subjectchildren and youthen_US
dc.subjectdog-assisted therapyen_US
dc.subjectlow threshold facilities for children and youthen_US
dc.subjectdevelopmental psychologyen_US
dc.subjectmobile technologiesen_US
dc.subjectsocial networksen_US
dc.subjectkomunikační dovednostics_CZ
dc.subjectděti a mládežcs_CZ
dc.subjectcanisterapiecs_CZ
dc.subjectnízkoprahová zařízení pro děti a mládežcs_CZ
dc.subjectvývojová psychologiecs_CZ
dc.subjectmobilní technologiecs_CZ
dc.subjectsociální sítěcs_CZ
dc.titlePes jako pomocník pro rozvoj komunikačních dovedností u uživatelů nízkoprahového zařízení pro děti a mládežcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-12
dc.description.departmentDepartment of Social Worken_US
dc.description.departmentKatedra sociální prácecs_CZ
dc.description.facultyProtestant Theological Facultyen_US
dc.description.facultyEvangelická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId277210
dc.title.translatedA dog as a helper for the development of communication skills of users in a low-threshold facility for children and youthen_US
dc.contributor.refereeMatochová, Alžběta
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial and Pastoral Worken_US
thesis.degree.disciplineSociální a pastorační prácecs_CZ
thesis.degree.programSociální a pastorační prácecs_CZ
thesis.degree.programPastoral and Social Worken_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csEvangelická teologická fakulta::Katedra sociální prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enProtestant Theological Faculty::Department of Social Worken_US
uk.faculty-name.csEvangelická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enProtestant Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csETFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální a pastorační prácecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial and Pastoral Worken_US
uk.degree-program.csSociální a pastorační prácecs_CZ
uk.degree-program.enPastoral and Social Worken_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem bakalářské práce s názvem Pes jako pomocník pro rozvoj komunikačních dovedností u uživatelů nízkoprahového zařízení pro děti a mládež je využití speciálně vycvičeného psa v sociální službě. Bakalářská práce obsahuje dvě části. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. Ty se zaměřují na definice základních pojmů spojených s canisterapií, na vybrané aspekty komunikačních dovedností a na přiblížení sociální služby nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Tato část se soustředí na analýzu odborné literatury a dostupných poznatků, které se k danému tématu váží, a pokouší se odpovědět na otázku, jakým způsobem může pes při canisterapii zaměřené na komunikační dovednosti přispět k rozvoji těchto dovedností u lidí obecně. Výzkumná část chce následně odpovědět na otázku: Jaký vliv má dlouhodobá canisterapie na komunikační dovednosti uživatelů nízkoprahového zařízení pro děti a mládež. Tento výzkum je kvalitativní akční studií, která kombinuje metody polostrukturovaných rozhovorů a zúčastněného pozorování. Klíčová slova: komunikační dovednosti, děti a mládež, canisterapie, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, vývojová psychologie, mobilní technologie, sociální sítěcs_CZ
uk.abstract.enThe subject of a bachelor thesis entitled Dog as an assistant for developing communication skills in users of a low-threshold facility for children and young people is the use of a specially trained dog in social services. The Bachelor thesis contains two parts. The theoretical part of the work is divided into three chapters. These focus on definitions of basic concepts associated with canistherapy, on selected aspects of communication skills, and on bringing social services closer to a low-threshold facility for children and young people. This section focuses on the analysis of the professional literature and available knowledge relevant to the topic and attempts to answer the question of how a dog can contribute to the development of these skills in humans in general during communication skills canistherapy. The research section then wants to answer the question: What effect long-term canistherapy has on the communication skills of users of a low-threshold device for children and young people. This research is a qualitative action study that combines semi-structured interview methods and participating observations. Klíčová slova anglicky: communication skills, children and youth, dog-assisted therapy, low threshold facilities for children and youth, developmental psychology, mobile technologies, social...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Katedra sociální prácecs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV