Využití aplikace ArcGIS Survey123 ve výuce geografie
The use of ArcGIS Survey123 in geography lessons
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199190Identifiers
Study Information System: 258811
Collections
- Kvalifikační práce [20864]
Author
Advisor
Referee
Bernhäuserová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography for Teacher Education - History for Teacher Education
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
30. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
geoinformační systém, Survey123, vzdělávací technologie, zeměpisKeywords (English)
geoinformation system, Survey123, educational technology, geographyTato bakalářská práce se zabývá využitím aplikace ArcGIS Survey123 ve výuce geografie. Cílem bylo vyhledat a analyzovat dostupné návrhy popisující její implementaci a vytvořit přehled jejího didaktického i technologického uplatnění. Pomocí metody systematické rešerše byly identifikovány relevantní publikace, které byly dále analyzovány z hlediska vzdělávacího (vzdělávací stupeň, téma, forma a cíl výuky) a technologického (způsob využití aplikace, použité dotazníkové položky a typ zařízení). Zároveň byly identifikovány výhody a limity spojené s jejím využíváním ve školním prostředí. Výsledky ukazují, že aplikace je nejčastěji využívána při terénním sběru dat, s důrazem na aktivní zapojení žáků a rozvoj jejich digitálního, prostorového a kritického myšlení. ArcGIS Survey123 má značný potenciál pro prakticky orientovanou výuku geografie, její efektivní začlenění do vzdělávání je však podmíněno technologickým zázemím školy, metodickou podporu a technickými kompetencemi učitelů. Klíčová slova: geoinformační systém, Survey123, vzdělávací technologie, zeměpis
This bachelor thesis focuses on the use of the ArcGIS Survey123 application in geography education. The aim was to identify and analyze available proposals describing its use in geography lessons and to provide an overview of its educational and technological utilisation. Using a systematic literature review method, relevant publications were identified and further analyzed from both educational (educational level, topic, form, and goal of the lesson) and technological (method of application use, types of survey items, and types of devices used) perspectives. At the same time, the advantages and limitations associated with its use in school settings were identified. The results show that the application is most commonly used for field data collection, with an emphasis on active student involvement and the development of their digital, spatial, and critical thinking skills. ArcGIS Survey123 holds substantial potential for practice-oriented geography education; however, its effective integration into teaching depends on the school's technological infrastructure, methodological support, and teachers' technical competencies. Keywords: geoinformation system, Survey123, educational technology, geography