Využití aplikace ArcGIS Survey123 ve výuce geografie
The use of ArcGIS Survey123 in geography lessons
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199190Identifikátory
SIS: 258811
Kolekce
- Kvalifikační práce [20918]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bernhäuserová, Veronika
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
30. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
geoinformační systém, Survey123, vzdělávací technologie, zeměpisKlíčová slova (anglicky)
geoinformation system, Survey123, educational technology, geographyTato bakalářská práce se zabývá využitím aplikace ArcGIS Survey123 ve výuce geografie. Cílem bylo vyhledat a analyzovat dostupné návrhy popisující její implementaci a vytvořit přehled jejího didaktického i technologického uplatnění. Pomocí metody systematické rešerše byly identifikovány relevantní publikace, které byly dále analyzovány z hlediska vzdělávacího (vzdělávací stupeň, téma, forma a cíl výuky) a technologického (způsob využití aplikace, použité dotazníkové položky a typ zařízení). Zároveň byly identifikovány výhody a limity spojené s jejím využíváním ve školním prostředí. Výsledky ukazují, že aplikace je nejčastěji využívána při terénním sběru dat, s důrazem na aktivní zapojení žáků a rozvoj jejich digitálního, prostorového a kritického myšlení. ArcGIS Survey123 má značný potenciál pro prakticky orientovanou výuku geografie, její efektivní začlenění do vzdělávání je však podmíněno technologickým zázemím školy, metodickou podporu a technickými kompetencemi učitelů. Klíčová slova: geoinformační systém, Survey123, vzdělávací technologie, zeměpis
This bachelor thesis focuses on the use of the ArcGIS Survey123 application in geography education. The aim was to identify and analyze available proposals describing its use in geography lessons and to provide an overview of its educational and technological utilisation. Using a systematic literature review method, relevant publications were identified and further analyzed from both educational (educational level, topic, form, and goal of the lesson) and technological (method of application use, types of survey items, and types of devices used) perspectives. At the same time, the advantages and limitations associated with its use in school settings were identified. The results show that the application is most commonly used for field data collection, with an emphasis on active student involvement and the development of their digital, spatial, and critical thinking skills. ArcGIS Survey123 holds substantial potential for practice-oriented geography education; however, its effective integration into teaching depends on the school's technological infrastructure, methodological support, and teachers' technical competencies. Keywords: geoinformation system, Survey123, educational technology, geography