Možnosti seberegulace učitelů ve vzdělávací organizaci
Possibilities of teacher self-regulation in an educational organization
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198817Identifikátory
SIS: 271482
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Liška, Roman
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Andragogika a management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
27. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
copingové strategie, podpora, regulace, stres, učitel, základní školaKlíčová slova (anglicky)
coping strategies, support, regulation, stress, teacher, primary schoolDiplomová práce se zabývá tématem seberegulace stresu učitelů během pracovní doby a jejich duševní pohodou. Cílem práce je identifikace možných stresorů, kterým učitelé čelí a následná analýza strategií regulace stresu. V teoretické části je věnován dostatečný prostor definici stresu a stresové reakce, na kterou je pohlíženo především z neurovědeckého hlediska. Následující kapitola se věnuje aktuálním výzvám a požadavkům na profesi učitele základní školy, tématu self-efficacy a kultuře školy. Poslední kapitola teoretické části poskytuje náhled na problematiku odolnosti a regulaci stresu. Nabízí přehled možných copingových strategií a jejich využitelnost ve školním prostředí. Empirická část se opírá o dotazníkové šetření, které probíhalo mezi učiteli základních škol po celé České republice. Položky dotazníku lze rozdělit do tří klíčových okruhů: stres a stresory, strategie pro zvládání stresu, podpora vedení školy. Pro tuto diplomovou práci byly stanoveny dvě hypotézy. Jedna hledá souvislost mezi lokalitou, ve které učitelé působí a angažovaností v péči o svoji duševní pohodu a zvládání stresu. Druhá hypotéza se snaží nalézt možnou souvislost mezi věkem pedagogů a jejich péčí o vlastní duševní pohodu. Empirická část, doplněná o poznatky z teoretické části, vysvětluje možné příčiny stresu pedagogů a...
The thesis deals with the topic of teachers' stress self-regulation during teaching hours and their mental well-being. The aim of the thesis is to identify possible stressors that teachers face and then to analyze stress regulation strategies. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. In the theoretical part, significant space is devoted to the definition of stress and the stress response, which is viewed particularly from a neuroscientific point of view. The following chapter is devoted to the current challenges and requirements of the primary school teaching profession, the topic of self-efficacy and school culture. The last chapter of the theoretical part provides insight into the issues of resilience and stress regulation. It offers an overview of possible coping strategies and their applicability in the school environment. The empirical part is based on a questionnaire survey conducted among primary school teachers across the Czech Republic. The questionnaire items can be divided into three key headings: stress and stressors, strategies for coping with stress, and support from school principals. Two hypothesis were set for this thesis. One seeks a link between the location in which teachers work and their engagement in taking care of their mental well-being and stress coping....
