On the Nature of Emotion: A Systematic Analysis
Povaha Emocí: Systematická analýza
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193064Identifikátory
SIS: 265879
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hill, James
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Emoce|Teorie emocí|Filosofie emocí|Psychologie emocí|Fenomenologie emocí|Emoční zkušenost|NáladaKlíčová slova (anglicky)
Theory of Emotion|Philosophy of Emotion|Psychology of Emotion|Phenomenology of Emotion|Emotional Experience|MoodCílem této práce je systematický způsobem a v co nejjasnějších a přesných termínech vypracovat odpověď na otázku: co je emoce? Mnoho odpovědí na tuto otázku již existuje, ale, jak se pokusím ukázat, žádná z nich není adekvátní. Již dostupným teoriím se totiž buď nedaří správně určit, co za "věc" emoce je, a tudíž se zcela míjí s cílem, anebo to určí správně, byť ne explicitně, ale vzápětí emoci redukují na jiné jevy v rámci stejné domény, např. na vnímání, myšlení nebo motivaci. Já se v této práci naopak pokouším ukázat, že, za prvé, emoce je, co do své generické povahy, mentální jev, a ne třeba zkušenostní stav, proces v mozku, nebo komplexní událost která se odehrává v celém organismu; za druhé, že emoce je, co do své specifické povahy, mentální jev sui generis, tj., mentální jev který má svou vlastní, jedinečnou povahu a roli, a který je tudíž neredukovatelný na jiné mentální jevy; a, za třetí, co přesně tedy emoce, jakožto mentální jev sui generis, je co do své specifické povahy. Celkově tak vypracovávám systematický a komplexní výklad povahy emoce.
e aim of the present thesis is to work out, in a systematic manner and in as clear and accurate terms as possible, an answer to the question: what is emotion? Many answers to this question have already been proposed, but, as I endeavor to show, none of them are adequate. ey available theories either fail to recognize what sort of "thing" emotion is and therefore miss the mark completely, or they determine this accurately, albeit not explicitly, but then reduce emotion to some other phenomenon within the same domain, such as perception, thought or motivation. In contrast, I endeavor to show, firstly, that emotion is a mental phenomenon, and not, say, an experiential state, a brain process, or a complex event that involves the entire organism; secondly, that emotion is a mental phenomenon sui generis, that is, a mental phenomenon that has its own unique nature and role and is, as such, irreducible to any other mental phenomenon; and, finally, what exactly emotion, as a mental phenomenon sui generis, is as far as its specific nature is concerned. As such, I work out a complex and systematic account of the nature of emotion.
