Učitelské hodnocení slohových prací v útvaru líčení
How the teachers evaluate the texts written in a depiction stylistic form
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192255Identifiers
Study Information System: 262536
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Andrlová Fidlerová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
10. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
písemná práce|sloh|hodnocení|kritéria|líčeníKeywords (English)
essay|composition|evaluation|criteria|depiction stylistic formTématem bakalářské práce je "Učitelské hodnocení slohových prací v útvaru líčení". Práce zjišťuje, dle jakých kritérií a kterými způsoby učitelé/učitelky hodnotí slohové práce. Práce je rozdělena do pěti kapitol, poslední z nich je výzkumná. První část slouží k definování základních pojmů slohu, které práce dále používá. Druhou část pokrývá výklad líčení v učebnicích. Zde je zpracováno, jak líčení definují učebnice a jakým způsobem si ho žáci mohou procvičit a osvojit. Třetí část se soustředí na to, jaké má líčení rysy a jak ho lze dle metodické příručky pojmout ve výuce. Obecný pojem hodnocení je rozebrán v části čtvrté, navazuje na něj hodnocení písemných prací a jeho specifika. Zmíněna jsou kritéria používaná společností CERMAT či otázka objektivity hodnocení. Pátá, výzkumná část, je vypracována na základě analýzy dotazníků. Dotazníky byly určené pro pedagogy a pedagožky, kteří vyučují či vyučovali český jazyk a mají zkušenosti s hodnocením písemných prací. Pátá část tedy představuje konkrétní odpovědi na předem zformulované hypotézy a předkládá kritéria spolu se způsoby hodnocení, které jsou používané dotazovanými v praxi. Klíčová slova písemná práce, sloh, hodnocení, kritéria, líčení
The topic of the bachelor thesis is "How the teachers evaluate the texts written in a depiction stylistic form." The thesis investigates according to which criteria and in which ways teachers evaluate essays. The thesis is divided into five chapters, the last of them is practical. The first section is used to define the basic concepts of style, which are then used. The second part covers the interpretation of depiction stylistic form in textbooks. Here it is elaborated how depiction stylistic form is defined in textbooks and how students can practice and master it. The third part focuses on the features of the depiction stylistic form and how it can be used in teaching according to the methodological manual. The general concept of assessment is discussed in part four, followed by the assessment of written work and its specifics. The criteria used by CERMAT and the question of the objectivity of assessment are mentioned. The fifth, research part is based on the analysis of questionnaires. The questionnaires were intended for teachers who teach or have taught Czech language and have experience in the assessment of written work. Thus, the fifth part presents specific answers to the pre-formulated hypotheses and presents specific criteria and methods of evaluation used by the respondents in practice....