Popularizace vědy v českých médiích
Popularization of science in Czech media
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191678Identifiers
Study Information System: 258156
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Hejlová, Denisa
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Strategic communication
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
21. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
popularizace vědy, strategická komunikace, komunikace vědy, vědecká komunikace, média, česká médiaKeywords (English)
science popularization, strategic communication, science communication, scientific communication, media, Czech mediaPředkládaná diplomová práce se zabývá formáty, které česká média využívají při popularizaci vědy. V teoretické části jsou představeny poznatky ohledně vědecké komunikace a komunikace vědy, včetně možných stakeholderů a strategických cílů komunikátorů. Následně teoretická část představuje specifika samotné popularizace vědy včetně jejích základních formátů, které jsou v rámci teorie k dispozici. Na teoretickou část navazuje metodologie, v rámci které je představen způsob, jakým jsou konstruovány kategorie formátů, a způsob jejich analýzy pro hlavní test. Ještě před ním je zařazen pilotní test pro ověření správnosti nastavení kategorií, vybraných sad vědeckých témat a dostatečné saturovanosti dat ve čtyřech zvolených českých médií s popularizační tématikou. V rámci hlavního testu bylo zanalyzováno 612 mediálních výstupů a výsledky analýzy jsou následně představeny ve frekvenčních tabulkách. Výstupem práce je přehled mediálních formátů používaných v české mediální krajině představený na základě sestavené kategorizace. V diskusní části práce jsou zjištěné výstupy zasazeny do dalšího kontextu zjištěného v teoretické části práce a společně s tím jsou uvedena možná doporučení pro zlepšení efektivity popularizace vědeckých témat.
The thesis deals with the formats used by the Czech media in popularizing science. In the theoretical part, the findings regarding science communication and science communication are presented, including possible stakeholders and strategic goals of communicators. Subsequently, the theoretical part presents the specifics of science popularisation itself, including its basic formats available within the theory. The theoretical part is followed by the methodology, which presents the way in which the categories of formats are constructed and how they are analysed for the main test. Prior to this, a pilot test is included to verify the correctness of the category settings, the selected sets of scientific topics and sufficient data saturation in four selected Czech media with popularization themes. Within the main test, 612 media outputs were analysed and the results of the analysis are subsequently presented in frequency tables. The output of the thesis is an overview of media formats used in the Czech media landscape presented on the basis of the compiled categorization. In the discussion part of the thesis, the findings are placed in the further context of the theoretical part of the thesis and possible recommendations for improving the effectiveness of popularisation of scientific topics are presented.