Ability bias in the returns to schooling: How large it is and why it matters
Předpojatost schopností v návratech do školní docházky: Jak je velká a proč na ní záleží
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191353Identifikátory
SIS: 257511
Kolekce
- Kvalifikační práce [18162]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pertold-Gebicka, Barbara
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance se specializací Finanční trhy a datová analýza
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
19. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Literatura o návratnosti školství patří mezi nejrozsáhlejší a nejdu ̇kladněji zkoumané oblasti v ekonomické teorii, přesto věnuje velmi málo pozornosti problému dovednostního zkreslení. Dosud neexistuje shoda ohledně míry, do jaké lidská inteligence a schopnost ovlivňuje návratnost do školství. V této práci sestavuji dataset čítající 1754 pozorování ze 154 studií a pokouším se systematicky zanalyzovat roli dovednosti v kontextu Mincerovy rovnice. Nejprve prověřuji publikační zkreslení a zjišťuji, že jeho zohlednění snižuje návratnost vzdělání o přibližně jeden procentní bod na zhruba 6-7%. Poté po- mocí bayesovského pru ̇měrování identifikuji 19 du ̇ležitých proměnných, které významně ovlivňují efekt, jako je např. typ nebo úroveň vzdělání, pohlaví, nebo ru ̇znící se methoda odhadu. Nakonec prozkoumám kontext studií za- měřené na dvojčata, kde se předpokládá identická schopnost jedincu ̇. Ses- tavuji proto zcela nový dataset čítající 154 odhadu ̇ z 13 studií a zjišťuji, že vliv vzdělání klesá v tomto případě ještě více, na neuvěřitelných 4-6% návratnosti do vzdělání za každý další rok ve školství strávený. 1
The literature on returns to schooling is among the largest and most scru- tinised fields in economics, yet it has historically overlooked the significance of ability bias. To this date, there is no consensus on the extent to which general intelligence influences the estimated returns to schooling. In this work, I assemble a dataset containing 1754 from 154 studies, and attempt to systematically analyse the role of ability in the context of the Mincer equation. I first check for publication bias, and find that controlling for it lowers the returns to education by roughly one percentage point to roughly 6-7%. Then, using model averaging, I identify 19 highly relevant variables that influence the effect, including education type, education level, gender, or the estimation method. Lastly, in the context of twin studies where ability is assumed identical, I construct a new dataset comprised of 154 estimates across 13 studies, and find that the influence of education drops even further, to a staggering 4-6% returns to an additional year of schooling. 1