Dopady americké invaze na irácké školství v letech 2003-2010
The impact of the U.S. invasion on Iraqi education during 2003-2010
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190719Identifiers
Study Information System: 263648
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Raška, Francis
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Area Studies:Area Studies
Department
Department of German and Austrian Studies
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Americká invaze, Irák, vzdělávací systém, autoritářský režim, mezinárodní sankce, okupace, sociální dopady, mezinárodní humanitární pomoc, USAIDKeywords (English)
US invasion, Iraq, education system, authoritarian regime, international sanctions, occupation, social impacts, international humanitarian aid, USAIDTato práce se zabývá dopady americké invaze do Iráku v roce 2003. Jelikož je téma poměrně široké a obecné, tak se text zaměřuje především na vliv této intervence na irácké školství v letech 2003-2010. Práce klade důraz na důležitost vzdělávání jako klíčového faktoru pro obnovu a uzdravení Iráku. V jednotlivých kapitolách je uveden historický kontext zahrnující období před invazí, včetně vlády Saddáma Husajna, kvůli kterému byly školy politizovány, ale zároveň byl irácký systém v 80. letech jedním z nejlepších v regionu Blízkého východu. Dále proběhla válka v Perském zálivu a následně se Irák musel potýkat s mezinárodními sankcemi uvalenými ze strany OSN, které postihly všechny aspekty iráckého života. Poté práce mapuje období invaze a navazující okupace, přičemž zkoumá vzniklý chaos a destrukci místního života a systému. Jádrem je analýza dopadů konfliktu na základní a střední školy, především pak na univerzity, kdy Spojené státy sice ukončily autoritářský režim Saddáma Husajna, ale nevytvořily stabilní prostředí pro obnovu vzdělávacího sektoru. Součástí práce je i část věnující se sociálním dopadům a jejich vlivu na děti a mladistvé. Není opomenuta ani mezinárodní humanitární pomoc, která byla pro Irák zásadní. Konkrétně je popsáno působení Agentury Spojených států pro mezinárodní rozvoj neboli...
This thesis examines how the 2003 US invasion reshaped Iraq's education system from 2003 to 2010, highlighting the pivotal role of education in the country's reconstruction. Beginning with Saddam Hussein's era, marked by politicized schools but also notable educational achievements in the 1980s, it subsequently delves into the disruptive effects of the Gulf War and UN sanctions on Iraqi society. The thesis then analyzes the upheaval caused by the invasion and occupation, particularly focusing on its repercussions for primary, secondary, and tertiary education, as well as its social impact on children and adolescents. Additionally, it evaluates the role of international humanitarian aid, with a specific focus on initiatives led by the United States Agency for International Development (USAID). Ultimately, the thesis contends that while the US invasion significantly impacted Iraqi education, pre-existing conflicts and poorly executed reconstruction efforts compounded the challenges. It underscores the urgent need to prioritize the restoration of education and healthcare as fundamental steps towards rebuilding Iraqi society.