Školní učebnice a její užívání v praxi: role žáků při hodnocení učebnic a zeměpisného obsahu
School textbooks and their use in practice: the role of students in the evaluation of textbooks and geographical content
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188748Identifikátory
SIS: 256186
Kolekce
- Kvalifikační práce [19966]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cimová, Tereza
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
18. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hodnocení učebnic, atraktivita zeměpisných témat, používání učebnicKlíčová slova (anglicky)
evaluation of textbooks, attractiveness of geography topics, use of textbooksPředkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou školních učebnic. V teoretické části je jasně definovaná učebnice z hlediska její výsadní pozice mezi výukovými zdroji, vnitřní struktury i funkcí, ke kterým je uzpůsobena. Dále je zmapována míra jejího užívání, a způsob, jakým je v praxi ze strany učitelů a žáků používaná. Na závěr je představena role žáka, jako hodnotícího subjektu učebnic, a jsou nastíněna konkrétní doporučení pro výzkum a tvorbu učebnic s cílem jejich většího používání ze strany žáků. Praktická část představuje vhled do prostředí žáků základní školy s cílem ověřit teoretická východiska ohledně zkušeností žáků s používáním učebnic, jejich hodnocení učebnice a preferovaných geografických témat v obsahu zeměpisných učebnic.
The present bachelor thesis deals with the issue of school textbooks. In the theoretical part, the textbook is clearly defined in terms of its privileged position among educational resources, its internal structure and the functions to which it is adapted. Furthermore, the extent to which it is used, and the way in which it is used in practice by teachers and pupils, is mapped out. Finally, the role of the learner as the evaluative subject of textbooks is presented, and specific recommendations for research and design of textbooks with the aim of increasing their use by learners are outlined. The practical part presents insights into the background of primary school pupils in order to test the theoretical assumptions regarding pupils' experiences of textbook use, their evaluation of the textbook and their preferred geographical themes in the content of the geography textbooks.