Vybraná etická úskalí budování novinářské značky v éře síťových digitálních médií
Selected contemporary ethical issues of journalists'self-branding in the era of digital media network
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188059Identifiers
Study Information System: 257924
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Osvaldová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism with specialisation in Cultural Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
29. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Budování značky, novinářská značka, proměna novináře, éra síťových digitálních médií, média, proměna žurnalistiky, etika, kvalitativní výzkum, sociální sítě, propagaceKeywords (English)
Branding, journalistic brand, transformation of the journalist, digital media era, media, transformation of journalism, ethics, qualitative research, social media, promotionTato diplomová práce zkoumá dopady procesu budování osobních značek v éře síťových digitálních médií na české mediální scéně. S příchodem nových technologií a sociálních sítí prošla společnost a média významnými proměnami, což vedlo například ke změnám normativů novinářské profese. Práce se zaměřuje na proces budování značky v žurnalistice a identifikuje eticky sporné aspekty s tímto jevem spojené. Analýza výzkumného vzorku českých novinářů odhaluje rozmanité přístupy k budování značky. Zároveň poukazuje na proměny ve vnímání novinářské profese i na průnik nemediálních prvků do žurnalistického pole. Studie dále popisuje, jaké výzvy a příležitosti tato aktivita přináší. Poukazuje i na nedostatky etických norem a na absenci přístupů, které by novou mediální realitu reflektovaly. Diplomová práce přibližuje realitu současné novinařiny, zároveň poskytuje výchozí bod pro další zkoumání fenoménu budování značky v českém novinářském prostoru.
This thesis examines the impact of the process of personal branding in the era of networked digital media on the Czech media scene. With the emergence of new technologies and social networks, society and media have undergone significant transformations, which have led, for example, to changes in the norms of the journalistic profession. The paper focuses on the process of branding in journalism and identifies ethically controversial aspects related to this phenomenon. The analysis of a research sample of Czech journalists reveals diverse approaches to branding. At the same time, it highlights the changes in the perception of the journalistic profession and the penetration of non-media elements into the journalistic field. The study also describes what challenges and opportunities this activity brings. It also points out the shortcomings of ethical standards and the absence of approaches that would reflect the new media reality. Despite its many limitations, the work presents the reality of contemporary journalism and provides a starting point for further exploration of this phenomenon in the Czech space.