Fast fashion a slow fashion: motivy a bariéry nákupu
Fast fashion and slow fashion: motives for and barriers to purchase
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186654Identifiers
Study Information System: 254520
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šafr, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with specialisation in Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
8. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
móda|udržitelnost|spotřeba|životní prostředí|motivy|produkty|alternativyKeywords (English)
fashion|sustainability|consumption|environment|motives|products|alternativesExistuje řada způsobů, jak lidé vnímají módu a jak k ní přistupují. Každý z těchto přístupů se vyznačuje odlišnými aspekty a očekáváními, jako je cena, míra, jak moc produkt odpovídá módním trendům či udržitelnost produktu a obeznámení s ní. Na základě těchto atributů se spotřebitelé následně rozhodují při nákupu. Výzkumnou otázkou bakalářské práce je: "Jak probíhá proces rozhodování mezi nákupem fast fashion a jejích udržitelných alternativ?" Odpovědi na výzkumnou otázku jsem docílila pomocí rešerše literatury a analýzy dat z dotazníkového šetření reprezentativního pro populaci České republiky. Jak se ukázalo v literatuře, u fast fashion i u slow fashion se zákazníci v různé míře soustředí na cenu produktu, jeho stylovost a také jeho udržitelnost. Tyto všechny faktory také souvisí s charakteristikami spotřebitelů, jako je gender, věk, vzdělání, příjem či zájem o udržitelnost produktu. Cílem analýzy dat bylo vysvětlit, zda respondenti za určité období nakoupili alespoň nějaké ekologicky certifikované oblečení. Pro analýzu dat byla využita metoda binární logistické regrese, do které byly zahrnuty ještě další sociodemografické proměnné (velikost místa bydliště, region a počet osob v domácnosti) a také postojové proměnné. Výsledky analýzy ukázaly, že postoje respondentů jsou pro vysvětlení důležitější...
People perceive and approach fashion in many ways. Each of these ways is characterized by different aspects and expectations, such as price, how much product fits fashion trends or sustainability of a product and familiarization with it. Consumers take these attributes into an account when they make decisions while shopping. Bachelor's thesis research question is: "How does the process of decision making between shopping for fast fashion or its sustainable alternatives take place?". I have reached the answer for the research question by conducting a literature review and a data analysis with a questionnaire survey representative for a population of the Czech Republic. As shown in the literature, fast fashion and slow fashion customers are deciding to a different extent based on the price of a product, its trendiness and its sustainability. All these factors are also connected to characteristics of customers, such as gender, age, education, income or interest about products sustainability. The goal of the data analysis was to explain if respondents bought at least some ecologically certified clothing during a certain period of time. For the data analysis, a binary logistic regression was chosen, to which were added more sociodemographic variables (size of place of residence, region and number of...