Show simple item record

The Battle of Abukir by Antoine-Jean Gros and her "second life".
dc.contributor.advisorPrahl, Roman
dc.creatorLembaková, Valerie
dc.date.accessioned2023-11-07T20:53:01Z
dc.date.available2023-11-07T20:53:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186531
dc.description.abstractChromolithographic reproduction experienced a significant boom during the 19th century, both domestically and internationally. It gained considerable popularity, particularly in the realms of advertising and posters, thanks to its technique. Color lithography, specifically the four-color process, was frequently used, especially for reproducing oil paintings, representing a high technique of chromolithography. An example of this is a specific chromolithograph, printed on canvas, depicting "The Battle of Aboukir" by Antoine-Jean Gros from a private collection. The primary source for understanding successful contemporaries of Gros and the influence of their master, Jacques-Louis David, is Thomas Crown's publication "Emulation: Making Artists For Revolutionary France." A detailed report by Ann Friedman provides information on the origin and creation of the original artwork, based on which the reproduction was made. Discussions on various assumptions regarding the nature of the chromolithograph draw from consultations and perspectives of various art historians. Important sources include a restoration report and specialized articles focusing on color lithography in France, including specialized trade and reproductions of chromolithography. Based on these references, I will attempt to analyze the...en_US
dc.description.abstractChromolitografická reprodukce zažila v průběhu 19. století veliký rozkvět, jak v našem prostředí, tak i v zahraničí. Značné popularity dosáhla díky své technice především v oblasti reklamy a plakátů. Čtyřbarvotisk představoval vysokou techniku chromolitografie a byl často používán zejména k reprodukci olejomaleb. Příkladem je chromolitografie ze soukromé sbírky, vytištěná na plátno, s motivem The Battle of Aboukir od Antoine-Jeana Grose. Primárním zdrojem pro pochopení úspěšných současníků Grose a vlivu jejich mistra Jacques- Louise Davida je zde publikace Emulation: Making Artists For Revolutionary France od Thomase Crowna. Detailní zpráva od Ann Friedman poskytuje informace o původu a tvorbě originálního díla, na základě, kterého byla provedena reprodukce. Diskuze o různých předpokladech ohledně povahy dané chromolitografie vychází z konzultací a pohledů různých kunsthistoriků. Mezi důležité zdroje patří restaurátorská zpráva a odborné články zabývající se barevnou litografii ve Francií, včetně specializovaného obchodování a reprodukcí chromolitografie. Na základě těchto podkladů se pokusím analyzovat možnosti vzniku reprodukce. Opomenuta nebude ani terminologie "anaplastu", která je zkoumána na základě konzultace s panem doktorem Šámalem. Cílem této práce je studium konkrétního díla ze soukromé...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subject19th century|Antoine-Jean Gros|Battle of Abukir|anaplast|chromolithographyen_US
dc.subject19. století|Antoine-Jean Gros|bitva u Abukir|anaplast|chromolitografiecs_CZ
dc.titleBitva u Abukiru Antoina-Jeana Grose a její ,,druhý život".cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId246910
dc.title.translatedThe Battle of Abukir by Antoine-Jean Gros and her "second life".en_US
dc.contributor.refereeŠámal, Petr
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csChromolitografická reprodukce zažila v průběhu 19. století veliký rozkvět, jak v našem prostředí, tak i v zahraničí. Značné popularity dosáhla díky své technice především v oblasti reklamy a plakátů. Čtyřbarvotisk představoval vysokou techniku chromolitografie a byl často používán zejména k reprodukci olejomaleb. Příkladem je chromolitografie ze soukromé sbírky, vytištěná na plátno, s motivem The Battle of Aboukir od Antoine-Jeana Grose. Primárním zdrojem pro pochopení úspěšných současníků Grose a vlivu jejich mistra Jacques- Louise Davida je zde publikace Emulation: Making Artists For Revolutionary France od Thomase Crowna. Detailní zpráva od Ann Friedman poskytuje informace o původu a tvorbě originálního díla, na základě, kterého byla provedena reprodukce. Diskuze o různých předpokladech ohledně povahy dané chromolitografie vychází z konzultací a pohledů různých kunsthistoriků. Mezi důležité zdroje patří restaurátorská zpráva a odborné články zabývající se barevnou litografii ve Francií, včetně specializovaného obchodování a reprodukcí chromolitografie. Na základě těchto podkladů se pokusím analyzovat možnosti vzniku reprodukce. Opomenuta nebude ani terminologie "anaplastu", která je zkoumána na základě konzultace s panem doktorem Šámalem. Cílem této práce je studium konkrétního díla ze soukromé...cs_CZ
uk.abstract.enChromolithographic reproduction experienced a significant boom during the 19th century, both domestically and internationally. It gained considerable popularity, particularly in the realms of advertising and posters, thanks to its technique. Color lithography, specifically the four-color process, was frequently used, especially for reproducing oil paintings, representing a high technique of chromolithography. An example of this is a specific chromolithograph, printed on canvas, depicting "The Battle of Aboukir" by Antoine-Jean Gros from a private collection. The primary source for understanding successful contemporaries of Gros and the influence of their master, Jacques-Louis David, is Thomas Crown's publication "Emulation: Making Artists For Revolutionary France." A detailed report by Ann Friedman provides information on the origin and creation of the original artwork, based on which the reproduction was made. Discussions on various assumptions regarding the nature of the chromolithograph draw from consultations and perspectives of various art historians. Important sources include a restoration report and specialized articles focusing on color lithography in France, including specialized trade and reproductions of chromolithography. Based on these references, I will attempt to analyze the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV