Bitva u Abukiru Antoina-Jeana Grose a její ,,druhý život".
The Battle of Abukir by Antoine-Jean Gros and her "second life".
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186531Identifiers
Study Information System: 246910
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šámal, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
19. století|Antoine-Jean Gros|bitva u Abukir|anaplast|chromolitografieKeywords (English)
19th century|Antoine-Jean Gros|Battle of Abukir|anaplast|chromolithographyChromolitografická reprodukce zažila v průběhu 19. století veliký rozkvět, jak v našem prostředí, tak i v zahraničí. Značné popularity dosáhla díky své technice především v oblasti reklamy a plakátů. Čtyřbarvotisk představoval vysokou techniku chromolitografie a byl často používán zejména k reprodukci olejomaleb. Příkladem je chromolitografie ze soukromé sbírky, vytištěná na plátno, s motivem The Battle of Aboukir od Antoine-Jeana Grose. Primárním zdrojem pro pochopení úspěšných současníků Grose a vlivu jejich mistra Jacques- Louise Davida je zde publikace Emulation: Making Artists For Revolutionary France od Thomase Crowna. Detailní zpráva od Ann Friedman poskytuje informace o původu a tvorbě originálního díla, na základě, kterého byla provedena reprodukce. Diskuze o různých předpokladech ohledně povahy dané chromolitografie vychází z konzultací a pohledů různých kunsthistoriků. Mezi důležité zdroje patří restaurátorská zpráva a odborné články zabývající se barevnou litografii ve Francií, včetně specializovaného obchodování a reprodukcí chromolitografie. Na základě těchto podkladů se pokusím analyzovat možnosti vzniku reprodukce. Opomenuta nebude ani terminologie "anaplastu", která je zkoumána na základě konzultace s panem doktorem Šámalem. Cílem této práce je studium konkrétního díla ze soukromé...
Chromolithographic reproduction experienced a significant boom during the 19th century, both domestically and internationally. It gained considerable popularity, particularly in the realms of advertising and posters, thanks to its technique. Color lithography, specifically the four-color process, was frequently used, especially for reproducing oil paintings, representing a high technique of chromolithography. An example of this is a specific chromolithograph, printed on canvas, depicting "The Battle of Aboukir" by Antoine-Jean Gros from a private collection. The primary source for understanding successful contemporaries of Gros and the influence of their master, Jacques-Louis David, is Thomas Crown's publication "Emulation: Making Artists For Revolutionary France." A detailed report by Ann Friedman provides information on the origin and creation of the original artwork, based on which the reproduction was made. Discussions on various assumptions regarding the nature of the chromolithograph draw from consultations and perspectives of various art historians. Important sources include a restoration report and specialized articles focusing on color lithography in France, including specialized trade and reproductions of chromolithography. Based on these references, I will attempt to analyze the...