Využití artefilitiky pří adaptaci žáků s OMJ na prostředí ZŠ
Use of artefilities in the adaptation of pupils with OMJ to the primary school environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185297Identifiers
Study Information System: 239718
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
žák s odlišným mateřským jazykem, OMJ, akulturace, akulturační stres, adaptace, artefiletika, artefiletický program, klima třídy, vztahy, prosociální chování, asertivita, společensky akceptovatelné chováníKeywords (English)
pupil with a different mother language, OMJ, acculturation, acculturation stress, adaptation, artephyletics, artephyletic program, classroom climate, relationships, prosocial behavior, assertiveness, socially acceptable behaviorDiplomová práce Využití artefiletiky při adaptaci žáků s odlišným mateřským jazykem na prostředí základní školy se zabývá využitím a účinností artefiletiky jako hlavního nástroje pro rozvoj vztahů a zlepšení sociálního klimatu třídy. Cílem diplomové práce je navrhnout a prostřednictvím akčního výzkumu ověřit artefiletický program v pátém ročníku základní školy. Teoretická část přibližuje specifika žáků s odlišným mateřským jazykem, zejména adaptaci na nové prostředí nebo přípravu kolektivu a školy na příchod žáka s OMJ. Součástí teoretické části je také vymezení artefiletiky jako samostatného vědního oboru, jeho zaměření a přínos pro výchovu. V praktické části je uvedeno deset artefiletických setkání, cílených na rozvoj prosociálního chování, asertivity, společensky akceptovatelného chování nejen u českých žáků, ale především u žáků s odlišným mateřským jazykem a válečných uprchlíků. Úspěšnost programu je ověřena pomocí vstupního a výstupního testování a následně interpretována autorkou práce. Bylo prokázáno, že tento artefiletický program pozitivně přispěl k výchově a rozvoji vztahů mezi žáky a podpořil vhodné sociální klima třídy.
The diploma thesis "The Use of Art Therapy in the Adaptation of Students with Different Native Languages to the Elementary School Environment" focuses on the utilization and effectiveness of art therapy as the main tool for developing relationships and improving the social climate of the classroom. The aim of the thesis is to propose and verify through research an art therapy program in the fifth grade of elementary school. The theoretical part introduces the specifics of students with different native languages, particularly their Adaptation to a new environment as well as the preparation of all presently studying students in the class and the school as such for the arrival of a student with a different native language. The theoretical part also defines art therapy as a separate field of science subject, its focus, and its contribution to education. The practical part presents ten art therapy sessions aimed at developing prosocial behavior, assertiveness, and socially acceptable behavior not only among Czech students but especially among students with different native languages and war refugees. The success of the program is verified through pre - and post-testing and subsequently interpreted by the author of the thesis. It has been demonstrated that this art therapy program positively contributed...