Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka
Language and Communication Development of a Child after Cochlear Implantation with Focus on the Morphosyntactic Level of the Language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184786Identifiers
Study Information System: 249657
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Chládková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Empirical and Comparative Linguistics
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kochleární implantát|sluch|sluchové vady|hlemýžď (cochlea)|osvojování jazyka|komunikaceKeywords (English)
cochlear implant|hearing|hearing impairment|cochlea|language acquisition|communication(česky) Tato diplomová práce je případovou studií vývoje jazyka a komunikace u chlapce po kochleární implantaci. Zaměřuje se především na morfosyntaktickou rovinu jazyka. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první, teoretické, je na základě literární rešerše pojednáno o sluchu, jeho významu a sluchových vadách, dále pak o vývoji řeči a jazyka, a to jak u jedinců slyšících, tak se jedinců sluchovým postižením. Druhá část práce se zaměřuje na výzkum samotný. Je pojata jako longitudinální případová studie založená na rozboru audionahrávek implantovaného chlapce. Na základě přepisů těchto nahrávek je analyzována jeho komunikace a jazykový vývoj se zaměřením zvláště na morfosyntax, ovšem s přesahem do dalších jazykových rovin. Cílem práce je postihnout jazyková specifika v projevu implantovaného dítěte a jeho případné pokroky na komunikační úrovni.
(in English): This thesis is a case study of language and communication development of a boy after cochlear implantation. It focuses mainly on the morphosyntactic level of language. The thesis is divided into two main parts. In the first, theoretical, based on a literature search, hearing, its meaning and hearing impairment are discussed, followed by the development of speech and language, both in hearing and hearing-impaired individuals. The second part of the thesis focuses on the research itself. It is conceived as a longitudinal case study based on the analysis of audiotapes of an implanted boy. Based on the transcripts of these recordings, his communication and language development is analysed, focusing particularly on morphosyntax, but with overlap into other linguistic levels. The aim of the paper is to describe the linguistic specifics in the speech of the implanted child and his possible progress on the communicative level.