dc.contributor.advisor | Homolková, Kamila | |
dc.creator | Baslová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T01:30:53Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T01:30:53Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/184786 | |
dc.description.abstract | (in English): This thesis is a case study of language and communication development of a boy after cochlear implantation. It focuses mainly on the morphosyntactic level of language. The thesis is divided into two main parts. In the first, theoretical, based on a literature search, hearing, its meaning and hearing impairment are discussed, followed by the development of speech and language, both in hearing and hearing-impaired individuals. The second part of the thesis focuses on the research itself. It is conceived as a longitudinal case study based on the analysis of audiotapes of an implanted boy. Based on the transcripts of these recordings, his communication and language development is analysed, focusing particularly on morphosyntax, but with overlap into other linguistic levels. The aim of the paper is to describe the linguistic specifics in the speech of the implanted child and his possible progress on the communicative level. | en_US |
dc.description.abstract | (česky) Tato diplomová práce je případovou studií vývoje jazyka a komunikace u chlapce po kochleární implantaci. Zaměřuje se především na morfosyntaktickou rovinu jazyka. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první, teoretické, je na základě literární rešerše pojednáno o sluchu, jeho významu a sluchových vadách, dále pak o vývoji řeči a jazyka, a to jak u jedinců slyšících, tak se jedinců sluchovým postižením. Druhá část práce se zaměřuje na výzkum samotný. Je pojata jako longitudinální případová studie založená na rozboru audionahrávek implantovaného chlapce. Na základě přepisů těchto nahrávek je analyzována jeho komunikace a jazykový vývoj se zaměřením zvláště na morfosyntax, ovšem s přesahem do dalších jazykových rovin. Cílem práce je postihnout jazyková specifika v projevu implantovaného dítěte a jeho případné pokroky na komunikační úrovni. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | kochleární implantát|sluch|sluchové vady|hlemýžď (cochlea)|osvojování jazyka|komunikace | cs_CZ |
dc.subject | cochlear implant|hearing|hearing impairment|cochlea|language acquisition|communication | en_US |
dc.title | Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-11 | |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 249657 | |
dc.title.translated | Language and Communication Development of a Child after Cochlear Implantation with Focus on the Morphosyntactic Level of the Language | en_US |
dc.contributor.referee | Chládková, Kateřina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Empirická a komparativní lingvistika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Empirical and Comparative Linguistics | en_US |
thesis.degree.program | Empirická a komparativní lingvistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Empirical and Comparative Linguistics | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Empirická a komparativní lingvistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Empirical and Comparative Linguistics | en_US |
uk.degree-program.cs | Empirická a komparativní lingvistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Empirical and Comparative Linguistics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Tato diplomová práce je případovou studií vývoje jazyka a komunikace u chlapce po kochleární implantaci. Zaměřuje se především na morfosyntaktickou rovinu jazyka. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první, teoretické, je na základě literární rešerše pojednáno o sluchu, jeho významu a sluchových vadách, dále pak o vývoji řeči a jazyka, a to jak u jedinců slyšících, tak se jedinců sluchovým postižením. Druhá část práce se zaměřuje na výzkum samotný. Je pojata jako longitudinální případová studie založená na rozboru audionahrávek implantovaného chlapce. Na základě přepisů těchto nahrávek je analyzována jeho komunikace a jazykový vývoj se zaměřením zvláště na morfosyntax, ovšem s přesahem do dalších jazykových rovin. Cílem práce je postihnout jazyková specifika v projevu implantovaného dítěte a jeho případné pokroky na komunikační úrovni. | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): This thesis is a case study of language and communication development of a boy after cochlear implantation. It focuses mainly on the morphosyntactic level of language. The thesis is divided into two main parts. In the first, theoretical, based on a literature search, hearing, its meaning and hearing impairment are discussed, followed by the development of speech and language, both in hearing and hearing-impaired individuals. The second part of the thesis focuses on the research itself. It is conceived as a longitudinal case study based on the analysis of audiotapes of an implanted boy. Based on the transcripts of these recordings, his communication and language development is analysed, focusing particularly on morphosyntax, but with overlap into other linguistic levels. The aim of the paper is to describe the linguistic specifics in the speech of the implanted child and his possible progress on the communicative level. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |