Význam závěrečného mýtu v Platónově dialogu Faidón
The meanings of the final myth in Plato's Phaedo
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18429Identifikátory
SIS: 414
Kolekce
- Kvalifikační práce [2653]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie v kombinaci s filozofií
Katedra / ústav / klinika
HTF - Ústav východního křesťanství
Datum obhajoby
16. 9. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Úlohou této práce je zkoumání závěrečného mýtu v rámci Platónova dialogu Faidón. Autor si klade za cíl prokázat smysl a význam mýtu v souvislosti s argumenty pro nesmrtelnost duše, jež tvoří hlavní část dialogu a jsou součástí Platónovo tzv. dialektické metody V úvodu je položena otázka, zda dialektické dokazování může být dostačující pro tak závažné téma, jakým je existence duše po smrti Samotná stať je proto rozdělena do dvou částí. Ta první by měla ozřejmit Platónovu dialektickou metodu, a proto se zde autor věnuje čtyřem argumentům pro dokázání nesmrtelnosti duše Druhou část, věnovanou závěrečnému mýtu, tvoří jednak exkurs o předplatónských eschatologických představách a posléze samotná interpretace závěrečného mýtu. V závěru práce se autor pokouší prokázat, že role mýtu má funkci útěšnou (zbavení strachu ze smrti) a že v rámci Platónova tématu nesmrtelnosti duše je mýtus nezbytným navázáním na nedostatečnou funkci dialektické metody.
The aim of the thesis is studying the final myth in terms of Plato's dialog Phaedo. Author's intention is to prove the myth' s sense and meaning in connexion with the arguments for the soul's immortality witch shape the main part of the dialogue and the part of Plató's so called dialectic methods. The introduction part deals with the question whether (any?) dialectic reasoning can be sufficient for such a weightily topic which is the soul's existence after death. The text itself is divided into two parts. The first section should serve as the clarification of the Plato's dialectic method and therefore the author draws his attention to the four argument s for proving the soul's immortality. The second section is dedicated to the final myth witch comprises of the excourse on concerning the pre-platonic eschatological conception as well as the interpretation of the final myth itself. In the closing part of the thesis the author's aim is to prove that the role of the myth is consoling (it relieves the anxiety about death) together with the awareness that in Plató's context the myth is necessary for linking to the insufficient function of the dialectic method.