Language learning through adaptive graded readers
Osvojování jazyka za pomoci adaptivní zjednodušené četby
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184219Identifiers
Study Information System: 248071
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Fúsik, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Zjednodušená četba|Interaktivní fikce|Adaptivní vzdělávání|Učení se jazyků s podporou počítače|Osvojování slovní zásobyKeywords (English)
Graded Reader|Interactive Fiction|Adaptive Learning|Computer-assisted Language Learning|vocabulary teachingČJ Tato práce se zabývá zjednodušenou četbou a jejím přínosem pro osvojování cizích jazyků, konkrétněji jejím potenciálem ve spojení s interaktivní fikcí a adaptivním vzděláváním. Pro účely této studie byla vytvořena adaptivní zjednodušená četba ve třech stupních obtížnosti (dle slovní zásoby), naprogramována jako interaktivní skript ve formě vizuálního románu a její efektivita byla testována na skupině českých studentů angličtiny v porovnání s kontrolní skupinou. Experimentální skupina mohla postoupit do náročnějších úrovní materiálu za podmínky, že na konci každé kapitoly získala dostatek bodů v hodnocení. Kontrolní skupina dostala neinteraktivní verzi četby bez ověřování připravenosti nutnému k postupu do další úrovně. Výsledky experimentu neodhalily statisticky významný rozdíl mezi dvěma skupinami. Účastníci výzkumu uvedli větší spokojenost s adaptivní verzí četby a ve srovnání s kontrolní skupinou považovali materiál za efektivnější. Implikace studie naznačují, že ačkoli obě verze byly při výuce slovní zásoby efektivní, adaptivní zjednodušená četba byla subjekty lépe přijímána, a proto by mohla v budoucnu vést k lepší motivaci a soustavnějšímu učení. Je třeba provést rozsáhlejší šetření, které by porovnalo adaptivní verzi zjednodušené četby s běžněji používanými digitálními médii. Klíčová...
ENG The present thesis deals with graded readers and their contribution to L2 acquisition, more specifically their potential in connection with interactive fiction and adaptive learning mechanisms. For the purposes of this study, an adaptive graded reader was written in three levels of difficulty (based on vocabulary) and programmed as an interactive script in the form of a visual novel. Its effects were then tested on a group of Czech learners of English and on a control group. The experimental subjects could access the more demanding levels of the material by passing an assessment at the end of each chapter. The subjects in the control group, on the contrary, were given a non-interactive version of the reader with no checking for readiness. The results of the experiment revealed no statistically significant differences between the two groups, with both versions of the task leading to similar overall results. Despite this, the subjects in the experimental group reported greater satisfaction and considered the material more effective compared to the control group. The implications of the study suggest that while both versions of the reader were effective in vocabulary instruction, the adaptive graded reader was better received by the subjects and, therefore, could lead to greater motivation and...