Problematika čtení s porozuměním u sluchově postižených dětí
Reading with understanding with hearing-handicapped children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18407Identifiers
Study Information System: 62753
Collections
- Kvalifikační práce [8840]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Adapted Physical and Occupational Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Název: Problematika čtení s porozuměním u sluchově postiženích dětí Cíl práce: Vypracování uceleného přehledu týkajícího se současných možností nácviku čtení s porozuměním u neslyšících žáků v rámci vzdělávacího procesu na základních školách, způsobů úpravy textů určených pro neslyšící žáky, včetně ověření přínosu čtení textu upraveného pro sluchově postižené žáky. Metoda: Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno sluchové ústrojí, sluchové vady a sluchová postižení. Dále některé komunikační metody neslyšících a problematika čtení a vzdělávání sluchově postižených dětí. V praktické části jsou popsány problémy vznikající při čtení neslyšících a při úpravě beletrie. Pomocí dotazníkové metody a Zkoušky čtení dle Matějčka byly ověřeny předem stanovené hypotézy týkající se problematiky čtení a vhodnosti upravených textů pro neslyšící. Výsledky a závěry: Zjištění významu úpravy textu pro nácvik čtení s porozuměním u neslyšících žáků, dále pak vhodných postupů při úpravě textu, případně možných úskalí, které práce s textem přináší. Klíčová slova: sluch, sluchové postižení, neslyšící, bilingvální vzdělávání neslyšících, čtení neslyšících, znakový jazyk, totální komunikace, úprava beletrie, čtení s porozuměním
Name: Reading with understanding~"l'itll hearing-handicapped children Object of study: Creating a coherent swvey referring to contemporary possibilities of reading practice with hearing-handicap[>cd pupils in conditions of educational process in basic schools, ways of text modific::tt:ions for hearing-handicapped pupils including testing the contribution oftext modificai {n to their understanding. Method: The study is divided in two parts - theoretical and practical. Organs of hearing, hearing defects and han.dicap3 are described in the theoretical parts. Some methods of communication of hearing-han.dicapped children and reading and education problems are included there. Problenu appearing in the process of reading and modifying texts are described in the pu.ctical part. Beforehand determined hypotheses referring to reading problems and text ~odi:fications for hearing-handicapped children were verified by questionnaire meth~·d and by Testing the reading according to Matějček. Results and conclusions: Stating the ~' rofit from text modifications for reading with understanding practice with hearing-han.odicapped pupils. Creating suitable methods of text modification and facing possible difficulties appearing during the work with a text. Key words: hearing, hearing handic02ps, hearing-handicapped...