Využití pohybových her v geografickém a environmentálním vzdělávání
The use of sport games in geographic and environmental education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18342Identifiers
Study Information System: 64311
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Oponent B,
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
učitelství VVP pro SŠ tělesná výchova - geografie
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce se v úvodu zabývá rešerší literatury objasňující základní pojmy spojené s pohybem, pohybovou a didaktickou hrou a teorií vztahu výchovy a vzdělání. Kromě toho jsou zde vysvětleny principy spojené se samotným procesem učení, druhy učení a konkrétní druhy učení využívané v geografii a environmentální výchově. Je zde rovněž kapitola o osvojování vědomostí, způsobu osvojování a činitelích, kteří ovlivňují uchování látky v paměti. Velmi důležitá je také část, která se zabývá strategií zvyšování výkonnosti dlouhodobé paměti, reminiscencí a determinanty zapomínání. Nepostradatelná součást školní výuky je motivace, která zvyšuje zájem a aktivitu dětí o danou problematiku. Hlavním cílem je vytvoření katalogu pohybových didaktických her a to v podobě tištětné i elektronické (program MS Excel, viz přiložené CD). Tento katalog by měl sloužit jako metodická pomůcka a pohybové hry v něm, umožní zpestření výuky a zvýší motivaci studentů. Praktická část je věnována nejen základním principům výběru, přípravy, vedení a zakončení didaktických her, ale také nejčastějším chybám, ke kterým dochází v průběhu hraní. Nepostradatelnou část tvoří také tabulkové přehledy, ve kterých jsou hry řazeny podle abecedy a podle určitých charakteristik. 10
In its introduction, this dissertation concentrates on literature research, explaining the basic concepts connected with movement, dynamic and didactic game and the theory of the relationship between upbringing and education. Furthermore, the paper includes an explanation of the principles connected with the process of teaching itself, different types of teaching and concrete types of teaching used in geography and environmental education. There is also a chapter about the acquisition of knowledge, both its processes and the factors influencing the subject matter in memory. An important part of the paper concentrates on strategies for increasing the capacity of long-term memory, reminiscence and determinants of forgetting. An indispensable part of school teaching is motivation, which increases interest in given dilemmas/problems and prompts children to perform appropriate actions. The main goal is to create a catalogue of didactic movement games in printed as well as in electronic forms (programs MS Excel, please see attached CD). Such a catalogue should serve as a methodical tool, and the movement games within the catalogue should enable diversification and increase the motivation of students. The practical part is dedicated not only to the basic principals of choice, preparation, guidance and the...