Legitimizace rozvoje krajských regionálních letišť v ČR - případová studie Letiště Pardubice
Legitimation of regional airports in the Czech Republic - case study of Pardubice Airport
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183390Identifikátory
SIS: 248577
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vejchodská, Eliška
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Politologie a veřejná politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
12. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
letecká doprava, mezinárodní regionální letiště, cestovní ruch, projektový management, veřejné investiceKlíčová slova (anglicky)
air transport, regional airports, tourism, project management, public financeTato bakalářská práce se věnuje problematice regionálních letišť na území ČR, detailněji pak případové studii Letiště Pardubice. Nákladnost letecké infrastruktury vyžaduje nemalé výdaje z městských rozpočtů, přičemž tato letiště nedisponují provozem na úrovni, aby jejich fungování finančně pokrýval. Teoretická část představuje několik konceptů, které se veřejnými infrastrukturními projekty zabývají. Kapitola nastínění problému názorně ukazuje současný stav krajských letišť a zmiňuje také zahraničí. Samotná případová studie se věnuje legitimitě projektu nového terminálu Jana Kašpara, který byl uveden do provozu v roce 2018. Zkoumá projektové přípravy a schvalování na půdě politických arén za použití obsahové a mediální analýzy. Tři prvky legitimity, které jsou rozvedené analytické části pak detailněji hodnotí, zda je možné projekt obhájit. Prvek většiny, která pro terminál hlasovala je obhájen. Avšak rozhodování aktérů stálo na nedostatečně podložených datech. Prv morality, jež zajišťuje morálku aktérů i projektu jako celku a hlídá jeho správnost, není podpořen, důvodu skrytého politického nátlaku a rozporuplnosti projektové dokumentace. Třetí prvek důvěry nedostatečně hodnotí předešlé projekty jiných regionálních letišť v ČR a poukazuje na nedostatky infrastrukturních projektů města Pardubice. V závěru...
This thesis focuses on Czech regional airports and its problematics in relations to public finances. Despite the small country which Czech Republic is, regional airports are common in our regional cities. Mostly are these airports operated by regions and managed by their councils. That means financing from public budgets. First part of my thesis confirms that running these big infrastructure projects is very expensive. Moreover, none of them is profitable. And it is not caused by passing Covid pandemic in the last years. Regional airports are long term loss-making projects. The analytical part discusses about one case study of Pardubice Airport located in the east of Bohemia. Research evaluates a new project of Jan Kašpar Terminal in relation to its legitimacy. But the question is, how to observe legitimacy of public projects? This thesis builds the research on three dimensions of legitimacy inspired by analysis of authors Witz et al. These dimensions are majority, morality and thrust. Outputs are based on content and media analysis. The output is undefended legitimacy as a whole and the project remains questionable, especially because of missing strategy of development, hidden political controversies or inaccurate study which was used for public political decision-making.
