Potřebnost profese sociálního pedagoga na základní škole
The need of the social pedagogue at primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182635Identifiers
Study Information System: 244612
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální pedagog|základní škola|sociální práce ve škole|pedagogika|profesní role|potřebnost|důležitost role|pomoc|podpora|sociální patologie|OSPOD|komunitní vzdělávání|legislativní ukotvení|Šablony|financování|školní poradenské pracovištěKeywords (English)
social pedagogue|primary school|social work at school|pedagogy|profesional role|necessity|the importance of the profession|help|support|social patology|Authority for Social and Legal Protection of Child|community education|legislative anchoring|Templates|funding|school counselling centre(česky) Diplomová práce se zabývá rolí sociálního pedagoga na základních školách a pohledem spolupracujících aktérů na jeho žádanost, potřebnost a efektivitu při práci se žáky, rodinami a sociálními službami. Sociální pedagog je v této souvislosti v práci prezentován jako profesionál, který ve školním prostředí podporuje vytváření vhodných, bezpečných a vyhovujících podmínek pro všechny žáky bez rozdílu. Sociální pedagog v rámci své depistážní činnosti totiž vyhledává a následně podporuje znevýhodněné žáky či žáky projevující se patologicky a rizikově s cílem dosáhnout pro ně podmínek potřebných ke změně jejich chování. V teoretické části práce je představeno legislativní a teoretické ukotvení role sociálního pedagoga, kdy nezbytnou součástí práce je také poskytnutí bližšího pohledu na nedostatečné metodické vedení této pozice, která i přes svou nepopíratelnou efektivitu nemá zákonnou oporu, s čímž souvisí i její financování. Dále jsou uvedeny spolupracující subjekty, a důvody jejich vzájemné spolupráce. Pozornost je také věnována podmínkám, jejichž splnění v kontextu školní edukace podporuje efektivitu práce sociálního pedagoga. V textu jsou prezentovány vzorové situace, na jejichž řešení se může sociální pedagog podílet, čímž je deklarována smysluplnost pozice sociálního pedagoga ve škole. Závěr...
(in English) The diploma thesis deals with the role of the social pedagogue in primary schools and the view of the cooperating actors on its desirability, necessity and effectiveness in the work with pupils, families and social services. In this context, the thesis presents the pedagogue as a professional who supports the creation of appropriate, safe and satisfactory conditions for all pupils in the school environment, without distinction. As a part of his depistige activities, the social pedagogue seeks out and then supports disadvantaged pupils or pupils displaying pathological and risky behaviour in order to achieve the conditions necessary for them to change their behaviour. In the theoretical part of the thesis, the legislative and theoretical anchoring of the role of the social pedagogue is presented. The essential part of the thesis is also providing a closer look at the lack of methodological guidance of this position, which despite its undeniable effectiveness has no legal support, which is also related to funding. Further, cooperating acteurs are listed, as well as the reasons for their mutual cooperation. Attention is also paid to the conditions, the fulfillment of which in the school education context supports the effectiveness of the work of a social pedagogue. In addition, exemplary...