Show simple item record

The need of the social pedagogue at primary school
dc.contributor.advisorValenta, Josef
dc.creatorBlábolilová, Nicola
dc.date.accessioned2023-07-25T00:30:40Z
dc.date.available2023-07-25T00:30:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182635
dc.description.abstract(in English) The diploma thesis deals with the role of the social pedagogue in primary schools and the view of the cooperating actors on its desirability, necessity and effectiveness in the work with pupils, families and social services. In this context, the thesis presents the pedagogue as a professional who supports the creation of appropriate, safe and satisfactory conditions for all pupils in the school environment, without distinction. As a part of his depistige activities, the social pedagogue seeks out and then supports disadvantaged pupils or pupils displaying pathological and risky behaviour in order to achieve the conditions necessary for them to change their behaviour. In the theoretical part of the thesis, the legislative and theoretical anchoring of the role of the social pedagogue is presented. The essential part of the thesis is also providing a closer look at the lack of methodological guidance of this position, which despite its undeniable effectiveness has no legal support, which is also related to funding. Further, cooperating acteurs are listed, as well as the reasons for their mutual cooperation. Attention is also paid to the conditions, the fulfillment of which in the school education context supports the effectiveness of the work of a social pedagogue. In addition, exemplary...en_US
dc.description.abstract(česky) Diplomová práce se zabývá rolí sociálního pedagoga na základních školách a pohledem spolupracujících aktérů na jeho žádanost, potřebnost a efektivitu při práci se žáky, rodinami a sociálními službami. Sociální pedagog je v této souvislosti v práci prezentován jako profesionál, který ve školním prostředí podporuje vytváření vhodných, bezpečných a vyhovujících podmínek pro všechny žáky bez rozdílu. Sociální pedagog v rámci své depistážní činnosti totiž vyhledává a následně podporuje znevýhodněné žáky či žáky projevující se patologicky a rizikově s cílem dosáhnout pro ně podmínek potřebných ke změně jejich chování. V teoretické části práce je představeno legislativní a teoretické ukotvení role sociálního pedagoga, kdy nezbytnou součástí práce je také poskytnutí bližšího pohledu na nedostatečné metodické vedení této pozice, která i přes svou nepopíratelnou efektivitu nemá zákonnou oporu, s čímž souvisí i její financování. Dále jsou uvedeny spolupracující subjekty, a důvody jejich vzájemné spolupráce. Pozornost je také věnována podmínkám, jejichž splnění v kontextu školní edukace podporuje efektivitu práce sociálního pedagoga. V textu jsou prezentovány vzorové situace, na jejichž řešení se může sociální pedagog podílet, čímž je deklarována smysluplnost pozice sociálního pedagoga ve škole. Závěr...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsocial pedagogue|primary school|social work at school|pedagogy|profesional role|necessity|the importance of the profession|help|support|social patology|Authority for Social and Legal Protection of Child|community education|legislative anchoring|Templates|funding|school counselling centreen_US
dc.subjectsociální pedagog|základní škola|sociální práce ve škole|pedagogika|profesní role|potřebnost|důležitost role|pomoc|podpora|sociální patologie|OSPOD|komunitní vzdělávání|legislativní ukotvení|Šablony|financování|školní poradenské pracovištěcs_CZ
dc.titlePotřebnost profese sociálního pedagoga na základní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-12
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId244612
dc.title.translatedThe need of the social pedagogue at primary schoolen_US
dc.contributor.refereeSedláčková, Daniela
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.programSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSocial Educationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSocial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Diplomová práce se zabývá rolí sociálního pedagoga na základních školách a pohledem spolupracujících aktérů na jeho žádanost, potřebnost a efektivitu při práci se žáky, rodinami a sociálními službami. Sociální pedagog je v této souvislosti v práci prezentován jako profesionál, který ve školním prostředí podporuje vytváření vhodných, bezpečných a vyhovujících podmínek pro všechny žáky bez rozdílu. Sociální pedagog v rámci své depistážní činnosti totiž vyhledává a následně podporuje znevýhodněné žáky či žáky projevující se patologicky a rizikově s cílem dosáhnout pro ně podmínek potřebných ke změně jejich chování. V teoretické části práce je představeno legislativní a teoretické ukotvení role sociálního pedagoga, kdy nezbytnou součástí práce je také poskytnutí bližšího pohledu na nedostatečné metodické vedení této pozice, která i přes svou nepopíratelnou efektivitu nemá zákonnou oporu, s čímž souvisí i její financování. Dále jsou uvedeny spolupracující subjekty, a důvody jejich vzájemné spolupráce. Pozornost je také věnována podmínkám, jejichž splnění v kontextu školní edukace podporuje efektivitu práce sociálního pedagoga. V textu jsou prezentovány vzorové situace, na jejichž řešení se může sociální pedagog podílet, čímž je deklarována smysluplnost pozice sociálního pedagoga ve škole. Závěr...cs_CZ
uk.abstract.en(in English) The diploma thesis deals with the role of the social pedagogue in primary schools and the view of the cooperating actors on its desirability, necessity and effectiveness in the work with pupils, families and social services. In this context, the thesis presents the pedagogue as a professional who supports the creation of appropriate, safe and satisfactory conditions for all pupils in the school environment, without distinction. As a part of his depistige activities, the social pedagogue seeks out and then supports disadvantaged pupils or pupils displaying pathological and risky behaviour in order to achieve the conditions necessary for them to change their behaviour. In the theoretical part of the thesis, the legislative and theoretical anchoring of the role of the social pedagogue is presented. The essential part of the thesis is also providing a closer look at the lack of methodological guidance of this position, which despite its undeniable effectiveness has no legal support, which is also related to funding. Further, cooperating acteurs are listed, as well as the reasons for their mutual cooperation. Attention is also paid to the conditions, the fulfillment of which in the school education context supports the effectiveness of the work of a social pedagogue. In addition, exemplary...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV