Genderová stereotypizace rozdělení rolí v domácnosti se zaměřením na televizní reklamy českých komerčních stanic
Gender stereotyping of household activities in television advertisements with focus on czech commercial television stations
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182177Identifiers
Study Information System: 250916
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Řičicová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
15. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Gender, genderové role, genderové stereotypy, mediální reprezentace, televizní reklamy, Česká republika, rovnostKeywords (English)
Gender, gender roles, gender stereotypes, media representation, television commercials, Czech Republic, equalityTato bakalářská práce se zabývá genderovými stereotypy v kontextu televizních reklam vysílaných vybranými českými komerčními televizními stanicemi. Autorka si klade za cíl vymezení konvenčních stereotypních rolí, v nichž jsou ženy a muži v reklamních spotech zobrazováni, a zhodnocení potenciálního pokroku v jejich mediální reprezentaci. Teoretická část práce se zaměřuje na klíčové pojmy či koncepty nezbytné pro porozumění tématu, jako jsou gender, pohlaví, genderová identita, genderové role a genderové stereotypy. Praktickou část práce tvoří sémiotická analýza po vzoru Rolanda Barthese a Ervinga Goffmana.
This bachelor's thesis explores gender stereotypes in the context of television commercials broadcasted by selected Czech commercial television stations. The author aims to define the conventional stereotypical roles in which men and women are portrayed in advertising spots and to evaluate the potential progress in their media representation. The theoretical part of the thesis focuses on key concepts that are necessary to understand the topic, such as gender, sex, gender identity, gender roles, and gender stereotypes. The practical part of the thesis consists of a semiotic analysis following the approach of Roland Barthes and Erving Goffman.