Show simple item record

Gender stereotyping of household activities in television advertisements with focus on czech commercial television stations
dc.contributor.advisorReifová, Irena
dc.creatorAbulkasim, Sarah
dc.date.accessioned2023-07-24T23:23:46Z
dc.date.available2023-07-24T23:23:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182177
dc.description.abstractThis bachelor's thesis explores gender stereotypes in the context of television commercials broadcasted by selected Czech commercial television stations. The author aims to define the conventional stereotypical roles in which men and women are portrayed in advertising spots and to evaluate the potential progress in their media representation. The theoretical part of the thesis focuses on key concepts that are necessary to understand the topic, such as gender, sex, gender identity, gender roles, and gender stereotypes. The practical part of the thesis consists of a semiotic analysis following the approach of Roland Barthes and Erving Goffman.en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá genderovými stereotypy v kontextu televizních reklam vysílaných vybranými českými komerčními televizními stanicemi. Autorka si klade za cíl vymezení konvenčních stereotypních rolí, v nichž jsou ženy a muži v reklamních spotech zobrazováni, a zhodnocení potenciálního pokroku v jejich mediální reprezentaci. Teoretická část práce se zaměřuje na klíčové pojmy či koncepty nezbytné pro porozumění tématu, jako jsou gender, pohlaví, genderová identita, genderové role a genderové stereotypy. Praktickou část práce tvoří sémiotická analýza po vzoru Rolanda Barthese a Ervinga Goffmana.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectGenderen_US
dc.subjectgender rolesen_US
dc.subjectgender stereotypesen_US
dc.subjectmedia representationen_US
dc.subjecttelevision commercialsen_US
dc.subjectCzech Republicen_US
dc.subjectequalityen_US
dc.subjectGendercs_CZ
dc.subjectgenderové rolecs_CZ
dc.subjectgenderové stereotypycs_CZ
dc.subjectmediální reprezentacecs_CZ
dc.subjecttelevizní reklamycs_CZ
dc.subjectČeská republikacs_CZ
dc.subjectrovnostcs_CZ
dc.titleGenderová stereotypizace rozdělení rolí v domácnosti se zaměřením na televizní reklamy českých komerčních staniccs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-15
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId250916
dc.title.translatedGender stereotyping of household activities in television advertisements with focus on czech commercial television stationsen_US
dc.contributor.refereeŘičicová, Hana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomunikační studia se specializací Mediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCommunication Studies with specialisation in Media Studiesen_US
thesis.degree.programKomunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programCommunication Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomunikační studia se specializací Mediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCommunication Studies with specialisation in Media Studiesen_US
uk.degree-program.csKomunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enCommunication Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá genderovými stereotypy v kontextu televizních reklam vysílaných vybranými českými komerčními televizními stanicemi. Autorka si klade za cíl vymezení konvenčních stereotypních rolí, v nichž jsou ženy a muži v reklamních spotech zobrazováni, a zhodnocení potenciálního pokroku v jejich mediální reprezentaci. Teoretická část práce se zaměřuje na klíčové pojmy či koncepty nezbytné pro porozumění tématu, jako jsou gender, pohlaví, genderová identita, genderové role a genderové stereotypy. Praktickou část práce tvoří sémiotická analýza po vzoru Rolanda Barthese a Ervinga Goffmana.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis explores gender stereotypes in the context of television commercials broadcasted by selected Czech commercial television stations. The author aims to define the conventional stereotypical roles in which men and women are portrayed in advertising spots and to evaluate the potential progress in their media representation. The theoretical part of the thesis focuses on key concepts that are necessary to understand the topic, such as gender, sex, gender identity, gender roles, and gender stereotypes. The practical part of the thesis consists of a semiotic analysis following the approach of Roland Barthes and Erving Goffman.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV