Stresové faktory učitelů a možnosti jejich zvládání
Teachers' stress factors and ways of coping with them
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181618Identifiers
Study Information System: 249308
Collections
- Kvalifikační práce [19610]
Author
Advisor
Consultant
Kasner, Marek
Referee
Průšová, Denisa
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology for Teacher Education with double curriculum study Chemistry for Teacher Education
Department
Department of Biology Education
Date of defense
6. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Učitelství je zařazováno mezi profese s nejvyššími hodnotami prožívaného stresu. V rámci náplně svého povolání se učitelé musí vyrovnávat s řadou faktorů, které mohou způsobovat stres. Cílem práce bylo na základě světové i české primární odborné literatury vytvořit rešerši shrnující poznatky o stresových faktorech učitelů a o možnostech, jak se s nimi vyrovnat. Úvodní kapitola práce je zaměřena na zasazení problematiky stresu do učitelského prostředí a shrnuje možné následky, které s sebou stres učitelů přináší. Stěžejní část bakalářské práce obsahuje informace o stresových faktorech učitelů ve světovém a českém kontextu spolu se způsoby zvládání stresu. V úvahu jsou vzaty také stresory spojené s nedávnou pandemií covidu-19. Závěrem práce jsou zmíněna doporučení sloužící ke snížení stresu učitelů a minimalizaci jeho možných následků.
Teaching is considered one of the professions with the highest levels of stress. As part of their job, teachers have to cope with a number of factors that can cause stress. The aim of the study was to create a review based on the international and Czech primary literature summarizing the knowledge about the stress factors of teachers and the possibilities of coping with them. The opening chapter of the thesis focuses on situating the issue of stress in the teaching environment and summarizes the possible consequences of teacher stress. The main part of the bachelor thesis contains information about stress factors of teachers in the international and Czech context, along with ways of coping with stress. The stressors associated with the recent COVID-19 pandemic are also taken into consideration. The thesis concludes with recommendations to reduce teacher stress and minimize its possible consequences.